Rechtvaardigt coronavirus aanpassing voorwaarden?

Kantoor Kifid

(Leren van Kifid-uitspraken in Ken je vak! VVP 1-2021) HYPOTHEKEN – Een zelfstandig ondernemer heeft in het verleden een krediethypotheek afgesloten. Binnen deze aflosvrije lening kan de consument op elk moment geld opnemen tot aan de opnamelimiet.

In het kader van het coronavirus wijzigt de geldverstrekker eenzijdig de condities. In de kern komt de wijziging erop neer dat de ondernemer nog steeds een opnameverzoek kan doen. De geldverstrekker gaat vervolgens echter aan de hand van de leennormen toetsen of deze opname passend is.

De consument ervaart dit als een beperking van zijn recht op opname en daarmee in strijd met de afspraken die hij meent met de geldverstrekker te hebben gemaakt. De Geschillencommissie denkt hier anders over en merkt hierbij onder meer op: “De Commissie oordeelt als volgt. De Geldverstrekker heeft terecht opgemerkt dat zij een zorgplicht naar haar klanten toe heeft om te waken voor overkreditering. Dit volgt uit artikel 4:34 Wft. In onderhavig geval is Consument ZZP’er en hij heeft zelf aangegeven dat het in de huidige markt en gezien zijn leeftijd moeilijker is (en ook nog moeilijker zal worden) om opdrachten te vinden. Ondanks dat Consument altijd verantwoord met zijn geld is omgegaan en een grote vrije ruimte binnen de krediethypotheek heeft, moet de Geldverstrekker voorkomen dat Consument in de toekomst door haar handelen in de financiële problemen komt.

De Commissie stelt voorop dat juist in deze tijd moet worden gewaakt voor overkreditering en dat moet worden voorkomen dat Consument in de toekomst niet meer aan zijn verplichtingen kan voldoen. De Commissie is van oordeel dat de Geldverstrekker naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid geen onaanvaardbare wijzigingen heeft doorgevoerd.” – Uitspraak: GC 2020-889

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...