Risico-opslag over maar één deel aanpassen

Kifid 2017 (deel logo)

HYPOTHEKEN – In 2006 sluit de consument een hypothecaire geldlening. De geldlening bestaat uit een aflossingsvrij leningdeel en een spaarhypotheek. Op de totale lening rust een risico opslag van 0,3 procent.

Op enig moment verzoekt de consument om, gelet op de gestegen waarde van de woning, de risico-opslag over het aflossingsvrije lening deel te verwijderen en de risico-opslag over het gedeelte van de spaarhypotheek te handhaven. De geldverstrekker weigert dit. Het vervallen van de risicoopslag kan alleen voor beide leningdelen gelden. De Geschillencommissie is het met dit standpunt van de geldverstrekker eens: “Geldverstrekker heeft aan Consumenten één geldlening bestaande uit twee leningdelen verstrekt. Bij deze geldlening hoort één schuldmarktwaardeverhouding. De hoogte van deze verhouding wordt bepaald door de totale schuld van Consumenten ten opzichte van de marktwaarde van de woning en deze verhouding verschilt niet per leningdeel. De aflossingswijze, het rentepercentage en het rentetype zijn bij het bepalen van de schuldmarktwaardeverhouding niet van belang. Door een verandering in de schuldmarkt-waardeverhouding kan de tariefklasse waarin de geldlening valt veranderen.

Uit de Leningsvoorwaarden volgt dat alle leningdelen (dus: de gehele lening) bepalend zijn voor de bepaling van de tariefklasse. Dat de nieuwe tariefklasse (en daarmee ook de te betalen risicoopslag) dan voor de gehele geldlening geldt, beschouwt de Commissie dan ook als een redelijke uitleg van de Leningsvoorwaarden.”

Reactie toevoegen

 
Geen tegenvordering

Geen tegenvordering

HYPOTHEKEN – Het kan verleidelijk zijn. De klant stelt de adviseur aan-sprakelijk en gaat naar Kifid, maar de adviseur heeft eigenlijk ook nog wel een appeltje...

Kampvuur als verbinding

Kampvuur als verbinding

(Jelle Bartels in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Het kijken naar een kampvuur is ontspannend en meditatief. Het helpt om stress te verminderen en een gevoel van rust...

Het MVO-overleg

Het MVO-overleg

(Björn Jalving in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Wat er voor mij in het afgelopen jaar het meest veranderd is op het gebied van duurzaamheid is de verankering...

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

NVHP: alertheid bij meeneemregelingen geboden

De Nederlandse Vereniging van Hypothecair Planners, NVHP, roept haar leden maar ook consumenten op om extra alert te zijn op de voorwaarden die gelden bij meeneemregelingen...

Kameleons en draaideuren

Kameleons en draaideuren

(Annemieke Postema, RADI AOV, in Ken je vak! in VVP 3, 2023) Ondernemers zijn vaak net kameleons; ze passen zich aan veranderende omstandigheden aan. Maar hoe...

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

Kifid: geen tegenbewijs, geen aanvullende uitkering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0616) De consument heeft op 24 november 2021 bezwaar gemaakt tegen de beslissing van Achmea Schade (Interpolis) in 2005 om geen verdere...

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

Kifid: opnieuw ingediende klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2023-0615, bindend) De consument klaagt over de (totstandkoming van de) second opinion van met betrekking tot een rechtsbijstandverzekering van...

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

Kifid: terechte verwachting van consument is nog geen toezegging van de bank

(Kifid-uitspraak GC 2023-0614) Consumenten doen bij ABN Amro een hypotheekaanvraag zonder advies. Ze hebben het idee dat de hypotheekaanvraag wordt toegewezen, maar...

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

Kifid: klacht over registratie deels niet-behandelbaar deels gegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0587) De consument heeft een klacht ingediend over de registratie van zijn persoonsgegevens in het EVR door Nationale-Nederlanden Schade....

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

Kifid: klacht over late afwijzing financieringsaanvraag ongegrond

(Kifid-uitspraak GC 2023-0588) ASR heeft kort voor de overdracht een financieringsaanvraag afgewezen. Consumenten klagen bij Kifid over de communicatie van de verzekeraar...