Wel de lusten, niet de lasten

In 2016 stond het thema zorgplicht in de schijnwerpers, onder meer als gevolg van KiFiD-uitspraak 2016-373 over de opzegging van een nazorgabonnement. In discussies blijkt dat er bij veel adviseurs onzekerheid bestaat over de inhoud van de verplichte wettelijke nazorg en of daarvoor nu wel of niet een vergoeding mag worden gevraagd. Voor het katern ‘Ken je vak!’ verzorgt Adfiz dit jaar een aantal bijdragen over de invulling van de zorgplicht.

Adfiz vindt het belangrijk dat duidelijkheid wordt gecreëerd, omdat de nazorg juist veel mogelijkheden biedt om een goede band met je klant te onderhouden. Om die reden zal Adfiz in 2017 hier regelmatig aandacht aan. Ook tijdens de afgelopen Nieuwjaarsbijeenkomst stond het onderwerp centraal. Door goede voorlichting kunnen adviseurs gebruik maken van de lusten van (verplichte) nazorg, zonder deze te hoeven ervaren als een last!

wettelijke zorgplicht

Het Burgerlijk Wetboek (artikel 7:401) kent een algemene zorgplicht, waarin wordt bepaald dat een opdrachtnemer de plicht heeft om de zorg in acht te nemen die van een redelijk bekwame en redelijk handelende adviseur verwacht mag worden. Daarnaast bevat de Wft (artikel 4:20) een specifieke bepaling voor de zorgplicht van financieel dienstverleners. De Wft bepaalt dat een financieel dienstverlener gedurende de looptijd van een overeenkomst aan de consument tijdig alle informatie verstrekt die relevant is voor de overeenkomst. Daarbij kun je denken aan vragen over het gegeven advies, het doorgeven van wijzigingen aan de consument en aan de verzekeraar of het melden van nieuwe regelgeving. Deze nazorg is goed te overzien en kan op relatief eenvoudige wijze worden ingevuld. De wettelijke zorgplicht hoeft dus in de uitvoering geen last te zijn.

Betaald of onbetaald

Door de aangehaalde KiFiD-uitspraak is in een deel van de markt het idee ontstaan dat de wettelijke zorgplicht gratis moet zijn. Dat lijkt niet juist. KiFiD stelt in deze uitspraak dat er in dit geval geen aparte vergoeding in rekening mocht

‘Door met je klant afspraken over nazorg te maken, blijf je als adviseur in de lead’

worden gebracht. Omdat vooraf geen aparte afspraken zijn gemaakt over de wettelijke nazorg en de vergoeding voor die nazorg, oordeelt KiFiD dat de werkzaamheden in het kader van de wettelijke zorgplicht bij aanvang reeds vergoed zijn. De werkzaamheden worden daarmee dus niet gratis uitgevoerd. Tegelijk sluit de uitspraak niet uit om over nazorg afspraken met je klant te maken.

Wie voert de nazorg

UIT Iedere klant heeft recht op nazorg. Elke financieel dienstverlener moet daarvoor zorgen. Als er bij de dienstverlening aan een klant meerdere partijen betrokken zijn, is het wel mogelijk om deze nazorg in overleg uit te laten voeren door één van de betrokken partijen. De adviseur kan dus met de verzekeraar afspreken dat de verzekeraar de nazorg voor de betreffende klant voor zijn rekening neemt.

Maar wil je dat wel? Door de wettelijke zorgplicht als een last te beschouwen en bij de verzekeraar te leggen gaan ongemerkt ook de positieve aspecten van de nazorg verloren. Door aandacht te schenken aan de klant en zijn omstandigheden krijgt de klant het gevoel echt klant te zijn en open je voor jezelf commerciële kansen, met of zonder een (betaald) nazorgabonnement!

section1_page36_article10_1.jpg

Reactie toevoegen

 
Editie
Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

Investeren in preventie en klimaatadaptatie

(Adfiz in Ken je vak! in VVP 1-2024) De noodzaak om te investeren in preventie en klimaatadaptatie neemt toe. Adviseurs kunnen hier een essentiële rol in...

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz: "Verlaag drempels financieel advies verduurzaming"

Adfiz roept op tot het verlagen van adviesdrempels om consumenten en mkb te activeren en te helpen bij verduurzaming. Adfiz in haar reactie op de (inmiddels gesloten)...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Burgemeester Valkenburg neemt watersnoodboekje Adfiz in ontvangst

Adfiz-voorzitter Roger van der Linden reikte vorige week de Adfiz-publicatie 'Watersnood in de Valckenborgh' over de watersnood in 2021 uit aan burgemeester Daan...

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Adfiz Nieuwjaarspeiling: verwachtingen voor 2024 fors positiever

Voor het komende jaar 2024, aldus de Adfiz Nieuwjaarspeiling, verwachten zo’n 25 procentpunt meer kantoren een groei te noteren dan de realisatie over 2023....

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

Regels actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli a.s.

De regels voor actieve provisietransparantie gaan in op 1 juli 2024. De wetswijziging is gepubliceerd in de Staatscourant. Vanaf 1 juli dienen adviseurs de consument...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...