Zet jezelf op voorsprong

BJÖRN Bierhaalder

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse premie-aanpassing en adequate schadeafhandeling.

De uitdaging was niet zonder gevolgen. Kapers lagen op de kust om de dekking tegen lagere tarieven te regelen. En de klant rekende op een forse premiebesparing door het eigen risico te verhogen. De uitdaging leidde tot gemengde reacties. Aan de ene kant het miskend gevoel. Mijn opdrachtgever had al zonder succes aangegeven meerwaarde te kunnen leveren, bijvoorbeeld op het gebied van risicomanagement binnen complexe overheidsinstanties. Aan de andere kant verborgen blijdschap. Blij om uitgedaagd te worden door de grootste klant. Dit gaf de mogelijkheid om versneld veranderingen door te voeren. De sleutel van de uitdaging was het doorbreken van de ingesleten samenwerking tussen mijn opdrachtgever en haar klant. De klant zag mijn opdrachtgever als leverancier van verzekeringsoplossing-en. En mijn opdrachtgever acteerde als leverancier van verzekeringsoplossingen. Samen lukte het niet om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Mijn opdrachtgever heeft het initiatief genomen om deze patronen te doorbreken. En met succes. Hoe zij dit heeft gedaan? Achteraf gezien verrassend eenvoudig. Mijn opdrachtgever is een middelgrote speler. Zij zijn specialist in specifieke zakelijke risico’s binnen de overheidssector. Vanuit dit specialisme hebben zij kennis, kunde, ervaring en netwerken opgebouwd waarmee ze klanten op strategisch niveau verder kunnen helpen. De klant bevond zich in een bijzondere periode van haar bestaan. Zij zat in de overgang naar een geprivatiseerde overheidsorganisatie die zich in snel tempo moest aanpassen aan de mores van de marktwerking. De focus op kosten en kostenbeheersing werd belangrijk om concurrerend te blijven. Mijn opdrachtgever heeft haar netwerk ingezet om

‘Jij kent anderen die jouw klant kunnen helpen’

haar klant in deze ontwikkelfase te helpen. Over de grenzen van haar eigen organisatie heen, inspelend op de context van haar klant. Vanuit dat netwerk werd ik gevraagd om de samenwerking inhoudelijk anders vorm te geven. Het traject dat wij samen zijn gestart, heeft voor de klant een financiële verbetering opgeleverd. En mijn opdrachtgever is nu op directieniveau gesprekspartner over het beheersen en beperken van schadekosten. Tot voor kort was dit ondenkbaar.

De opdracht leverde een paar lessen op die ik graag deel. De belangrijkste is de waarde van jouw kennis, ervaring, kunde en netwerken voor klanten. Volgens mij de meest onderschatte kwaliteit van adviseurs. De tweede les is de kracht van je netwerk. Als kleinere speler heb je niet alles in huis. Maar je kent anderen die jouw klant kunnen helpen met vraagstukken die niet jouw expertise zijn. Die contacten zijn waardevol voor je klanten. En tot slot: als de klantsituatie daarom vraagt, durf te investeren om je klant te helpen. Je zet jezelf op voorsprong en bouwt een relatie op die klanten niet graag kwijtraken.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Betekenisvol zijn voor klanten

Betekenisvol zijn voor klanten

We zitten in een ontwikkeling van de verzekeringsadviseur op de fiets naar automatisering van de administratieve processen, naar digitalisering van klantgerichte...

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Duivels dilemma in de hypotheekpraktijk

Heb jij wel eens meegemaakt dat iemand alleen zaken met je wil doen, onder voorwaarden dat je afwijkt van de normen? Hoe ga je om met dit dilemma? Stap je over je...

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

Workshop ethische dilemma's in de financiële sector

De stichting New Financial Forum organiseert op 14 juni samen met Björn Bierhaalder (Make Change Happen), company purpose coach Tamara Ronteltap en rechtsfilosoof...

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Haaks op de mores: tips voor financieel adviseurs

Manifesto is geen traditionele accountant. Met het verzorgen van de administratie alleen maak je namelijk allang het verschil niet meer. Hoe dan wel? Door persoonlijk...

Klantgerichtheid volgens de AFM

Klantgerichtheid volgens de AFM

Wat wil de klant? Er zijn weinig sectoren waar deze vraag zo van belang is als de financiële dienstverlening. De impact van een niet-passende aov of hypotheek...

Voor wie doen we het allemaal?

Voor wie doen we het allemaal?

Financieel dienstverleners willen graag klantgericht zijn. Toch ligt de focus in de terugblik op een jaar nagenoeg alleen op de financiële resultaten. Doe het...

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

Wiertsema: “Regelklimaat moet adviesvriendelijker”

“Het regelklimaat dient adviesvriendelijker te worden”, aldus Enno Wiertsema, algemeen directeur Adfiz, tijdens het congres ‘Klantgerichtheid intermediair’...

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Mogelijk gemaakt door… uw adviseur

Kansen genoeg voor adviseurs en verzekeraars. Het is niet alleen de verzekeringswereld die verandert, ook de financiële situatie van klanten verandert. De...

Klantkennis sleutel tot succes

Klantkennis sleutel tot succes

Het intermediair staat dichtbij de klant, heeft vaak een lokale functie en de waardepropositie is bijna altijd die van customer intimacy. Toch is er voor het intermediair...

Naar een klantgerichte cultuur

Naar een klantgerichte cultuur

De assurantietussenpersoon is tevreden over zijn eigen klantgerichtheid, maar is veel minder te spreken over de klantgerichtheid van zijn businesspartners. Dat...