Zet jezelf op voorsprong

BJÖRN Bierhaalder

Een paar jaar geleden mocht ik een opdrachtgever helpen met een interessante vraag. De grootste klant daagde mijn opdrachtgever uit om meer te leveren dan de jaarlijkse premie-aanpassing en adequate schadeafhandeling.

De uitdaging was niet zonder gevolgen. Kapers lagen op de kust om de dekking tegen lagere tarieven te regelen. En de klant rekende op een forse premiebesparing door het eigen risico te verhogen. De uitdaging leidde tot gemengde reacties. Aan de ene kant het miskend gevoel. Mijn opdrachtgever had al zonder succes aangegeven meerwaarde te kunnen leveren, bijvoorbeeld op het gebied van risicomanagement binnen complexe overheidsinstanties. Aan de andere kant verborgen blijdschap. Blij om uitgedaagd te worden door de grootste klant. Dit gaf de mogelijkheid om versneld veranderingen door te voeren. De sleutel van de uitdaging was het doorbreken van de ingesleten samenwerking tussen mijn opdrachtgever en haar klant. De klant zag mijn opdrachtgever als leverancier van verzekeringsoplossing-en. En mijn opdrachtgever acteerde als leverancier van verzekeringsoplossingen. Samen lukte het niet om de samenwerking naar een hoger niveau te tillen.

Mijn opdrachtgever heeft het initiatief genomen om deze patronen te doorbreken. En met succes. Hoe zij dit heeft gedaan? Achteraf gezien verrassend eenvoudig. Mijn opdrachtgever is een middelgrote speler. Zij zijn specialist in specifieke zakelijke risico’s binnen de overheidssector. Vanuit dit specialisme hebben zij kennis, kunde, ervaring en netwerken opgebouwd waarmee ze klanten op strategisch niveau verder kunnen helpen. De klant bevond zich in een bijzondere periode van haar bestaan. Zij zat in de overgang naar een geprivatiseerde overheidsorganisatie die zich in snel tempo moest aanpassen aan de mores van de marktwerking. De focus op kosten en kostenbeheersing werd belangrijk om concurrerend te blijven. Mijn opdrachtgever heeft haar netwerk ingezet om

‘Jij kent anderen die jouw klant kunnen helpen’

haar klant in deze ontwikkelfase te helpen. Over de grenzen van haar eigen organisatie heen, inspelend op de context van haar klant. Vanuit dat netwerk werd ik gevraagd om de samenwerking inhoudelijk anders vorm te geven. Het traject dat wij samen zijn gestart, heeft voor de klant een financiële verbetering opgeleverd. En mijn opdrachtgever is nu op directieniveau gesprekspartner over het beheersen en beperken van schadekosten. Tot voor kort was dit ondenkbaar.

De opdracht leverde een paar lessen op die ik graag deel. De belangrijkste is de waarde van jouw kennis, ervaring, kunde en netwerken voor klanten. Volgens mij de meest onderschatte kwaliteit van adviseurs. De tweede les is de kracht van je netwerk. Als kleinere speler heb je niet alles in huis. Maar je kent anderen die jouw klant kunnen helpen met vraagstukken die niet jouw expertise zijn. Die contacten zijn waardevol voor je klanten. En tot slot: als de klantsituatie daarom vraagt, durf te investeren om je klant te helpen. Je zet jezelf op voorsprong en bouwt een relatie op die klanten niet graag kwijtraken.

Björn Bierhaalder werkt al jaren in de verzekeringssector. Hij richtte in 2010 samen met Richard Cramer MCH Consultancy op.

 

Reactie toevoegen

 
Editie
Meer over
Daag je ‘mentale legacy’ uit!

Daag je ‘mentale legacy’ uit!

(Door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Tijdens de coronacrisis hebben we In korte tijd onze ‘mentale legacy’ doorbroken. We hebben veranderingen...

Post-COVID leiderschap

Post-COVID leiderschap

De crisis zorgt voor het gevoel van verbondenheid en elkaar helpen in moeilijke omstandigheden. En laat zien dat ingebakken waarheden over werk heel snel kunnen...

Pak financiële onzekerheid consument aan

Pak financiële onzekerheid consument aan

(door Björn Bierhaalder van MCH Consultancy en Dick de Kruijk van Scildon) Adviseurs hebben een vertrouwensrelatie met hun particuliere klanten. Klanten hebben...

Vakmanschap en enthousiasme

Vakmanschap en enthousiasme

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) We moeten meer vertellen over hoe we als branche oplossingen bedenken waardoor mensen en bedrijven dingen kunnen...

Zonde

Zonde

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik ben er inmiddels van overtuigd dat adviseurs en verzekeraars de kans hebben om er echt toe te gaan doen voor...

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

Gevalletje waterschade, zoek het verder zelf maar uit

"U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van mijn verzekeraar na een gevalletje waterschade...

Van de regen in de drup

Van de regen in de drup

(door Björn Bierhaalder. MCH Consultancy) U heeft geen dekking voor deze schade, zoek het verder zelf maar uit. Dat was de ‘dienstverlening’ van...

De sector van de toekomst

De sector van de toekomst

(door Björn Bierhaalder, MCH Consultancy) Ik heb een droom: samen nadenken over hoe betekenisvol zijn in de wereld van nu en morgen eruitziet. Oplossingen...

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Aansluiten bij veranderende verwachtingen consument

Het intermediair heeft een goede uitgangspositie om de vertrouwenspersoon van de consument te zijn, maar of dat ook een toppositie is valt te betwijfelen. Zo is...

Ga het gewoon doen

Ga het gewoon doen

Consumenten weten financieel adviseurs goed te vinden voor pensioenen en hypotheken. Voor andere toekomstige financiële vraagstukken is dat anders. “moeten...