Administratieve fout kost Aegon 2,5 mille

Kifid 2017 (deel logo)

Aegon moet van Kifid een klant circa 2.500 euro vergoeden (uitspraak GC 2020-475). In een tussenuitspraak was al vastgelegd dat verzekeraar in zijn verplichtingen jegens consument is tekortgeschoten door niet te controleren of het juiste bankrekeningnummer werd gebruikt voor het overmaken van de afkoopwaarde van de lijfrenteverzekering. Uit de vervolgens door consument overgelegde gegevens blijkt dat de Belastingdienst niet meer zal meewerken aan herstel. Volgens de Belastingdienst is moeilijk met zekerheid vast te stellen dat er een administratieve fout is gemaakt, omdat verzekeraar alle stukken voor het afkopen van de verzekering heeft ontvangen. Daar komt bij dat consument te lang vrije beschikking heeft gehad over het tegoed van de verzekering, zodat herstellen en alsnog voortzetten van de polis ook om die reden niet meer mogelijk is.

De Geschillencommissie sluit aan bij de mededeling van de Belastingdienst aan consument dat door de afkoop in 2017 de verzekering is belast tegen het tarief van 40,80 procent en dat zij daarmee een bedrag van 4.885 euro aan belasting is verschuldigd. Dat was niet het geval geweest als de verzekering fiscaal geruisloos was voortgezet. Bij wijze van schatting stelt de Commissie de schade, daarmee inbegrepen onzekere toekomstige factoren, in billijkheid vast op een bedrag van 4.885 euro. Rekening houdend met een eigen schuld-correctie van 50 procent  betekent dit dat verzekeraar aan consument een bedrag dient te vergoeden van 2.442,50 euro plus wettelijke rente.

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...