Administratieve fout kost Aegon 2,5 mille

Kifid 2017 (deel logo)

Aegon moet van Kifid een klant circa 2.500 euro vergoeden (uitspraak GC 2020-475). In een tussenuitspraak was al vastgelegd dat verzekeraar in zijn verplichtingen jegens consument is tekortgeschoten door niet te controleren of het juiste bankrekeningnummer werd gebruikt voor het overmaken van de afkoopwaarde van de lijfrenteverzekering. Uit de vervolgens door consument overgelegde gegevens blijkt dat de Belastingdienst niet meer zal meewerken aan herstel. Volgens de Belastingdienst is moeilijk met zekerheid vast te stellen dat er een administratieve fout is gemaakt, omdat verzekeraar alle stukken voor het afkopen van de verzekering heeft ontvangen. Daar komt bij dat consument te lang vrije beschikking heeft gehad over het tegoed van de verzekering, zodat herstellen en alsnog voortzetten van de polis ook om die reden niet meer mogelijk is.

De Geschillencommissie sluit aan bij de mededeling van de Belastingdienst aan consument dat door de afkoop in 2017 de verzekering is belast tegen het tarief van 40,80 procent en dat zij daarmee een bedrag van 4.885 euro aan belasting is verschuldigd. Dat was niet het geval geweest als de verzekering fiscaal geruisloos was voortgezet. Bij wijze van schatting stelt de Commissie de schade, daarmee inbegrepen onzekere toekomstige factoren, in billijkheid vast op een bedrag van 4.885 euro. Rekening houdend met een eigen schuld-correctie van 50 procent  betekent dit dat verzekeraar aan consument een bedrag dient te vergoeden van 2.442,50 euro plus wettelijke rente.

Reactie toevoegen

 
Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...