Adviesrapport niet te laat gestuurd

Rapport via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0316) De consumenten ontvingen het adviesrapport van hun hypotheekadviseur pas nadat zij de offerte van hun geldverstrekker al hadden ondertekend. Maar dat ondertekenen, zonder contact op te nemen met hun adviseur, was hun eigen keuze. De adviseur valt volgens de Geschillencommissie dan ook niet te verwijten dat hij het rapport te laat stuurde.

De commissie stelt vast dat “de gang van zaken rond het adviesrapport voor beide partijen niet wenselijk verlopen is. Het heeft de consumenten bevreemd dat de adviseur hen op 15 april 2022 het adviesrapport stuurde, terwijl zij het aanbod van BLG Wonen toen al geaccepteerd hadden en het adviesrapport op 28 februari 2022 gedateerd was.

“De adviseur heeft tijdens de mondelinge behandeling toegelicht dat hij op 28 februari 2022 aan het rapport begonnen is, en het in de periode daarna heeft aangevuld en uitgewerkt aan de hand van de ontwikkelingen. Hij heeft het rapport medio april 2022 afgerond en toegestuurd naar de consumenten, omdat de consumenten op dat moment gekozen hadden voor BLG Wonen. Het was voor hem en voor de consumenten niet wenselijk geweest als hij na ieder aanbod van de verschillende geldverstrekkers het rapport uitgewerkt en voorgelegd had. De consumenten hebben er volgens de adviseur zelf voor gekozen om de offerte van BLG Wonen al voor de ontvangst van het adviesrapport te ondertekenen. Dit hebben zij niet met de adviseur overlegd. De adviseur heeft weliswaar gesprekken gevoerd met de consumenten over zijn advies, maar hij vond het ook van belang dat zij het rapport zouden lezen en met hem zouden bespreken. Zij gingen namelijk van een spaarhypotheek naar een aflossingsvrije hypotheek en gaan binnenkort met pensioen. Hij wilde hen daarom met behulp van het adviesrapport goed informeren. In dat kader heeft hij voorgesteld om de afspraak bij de notaris te verzetten. In zijn beleving heeft hij daarbij geen dreigement geuit.

“De commissie merkt op dat het te betreuren is dat de consumenten en de adviseur elkaar niet goed begrepen hebben in hun uitingen over het adviesrapport en dat zij mede hierdoor op een onprettige manier uit elkaar gegaan zijn. De datum in het rapport geeft ten onrechte de indruk dat het al eind februari 2022 gereed was. De commissie is van oordeel dat de adviseur juist gehandeld heeft door het adviesrapport af te ronden toen duidelijk was dat de consumenten voor BLG Wonen wilden kiezen.”

Vordering van meer dan een ton

De consumenten hebben hun hypothecaire geldlening overgesloten en verhoogd na advies en bemiddeling door de adviseur. Volgens de consumenten heeft hij traag en onzorgvuldig gewerkt en hebben zij daardoor schade geleden. Zo heeft hij pas na zijn vakantie aanvragen ingediend, terwijl zij volgens de consumenten afgesproken hadden dat hij dat voor zijn vakantie zou doen. De adviseur heeft dit betwist. Voor de Geschillencommissie is niet komen vast te staan dat de adviseur toegezegd heeft dat hij voor zijn vakantie aanvragen zou indienen. Ook voor het overige is de commissie van oordeel dat de adviseur zijn zorgplicht niet geschonden heeft. De vordering (103.950 euro) wordt afgewezen.

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...