Adviseur had herstelrapport moeten uitbrengen

Euro's via Pixabay 2018

Kifid haalt 250 euro af van de advieskosten ad 3.500 die De Hypotheker rekent in het onderhavige geval. De hypotheekadviseur had volgens Kifid een herstelrapport moeten uitbrengen in plaats van de aanpassingen in het oorspronkelijke adviesrapport telefonisch toe te lichten (uitspraak GC 2019-1067).

De Geschillencommissie overweegt dat “de Adviseur niet betwist dat het adviesrapport enige fouten bevat. Verder stelt de Commissie vast dat Consument 1 in haar e-mail van 29 december 2017 aan de Adviseur heeft gevraagd om het adviesrapport aan te passen. De Commissie stelt vast dat de Adviseur geen herstelrapport heeft uitgebracht, maar dat de Adviseur het alleen telefonisch heeft toegelicht. Naar het oordeel van de Commissie had in dit geval van de Adviseur verwacht mogen worden dat hij een herstelrapport zou uitbrengen.”

In het adviesrapport werd uitgegaan van een financiering zonder NHG, terwijl een financiering met NHG wél tot de mogelijkheden behoorde. De adviseur heeft in dit verband aangegeven dat de in het adviesrapport opgenomen berekening op basis van NHG was, maar dat de software nog rekende met de normen van 2017 en niet met de normen van 2018. Daarom moest dit handmatig worden aangepast. De adviseur heeft erkend dat het mogelijk niet overal in het adviesrapport is aangepast. Wel stelde de adviseur dat hij naar aanleiding van de e-mail van Consument 1 van 29 december 2017 telefonisch contact met haar heeft opgenomen en al haar vragen heeft beantwoord. Verder stelde de Adviseur dat het op de weg van consumenten had gelegen om, indien zij nog vragen hadden over het adviesrapport, hier bij hem op terug te komen

De consumenten wilden dat de totale adviesfactuur zou worden geschrapt. Volgens hen is de adviseur zodanig tekortgeschoten in zijn dienstverlening dat de hypothecaire geldlening bij Centraal Beheer niet is rondgekomen. De Commissie geeft de consumenten wat dit betreft echter nul op het rekest.

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...