Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Euro's via Pixabay 2018

Kifid laat HuninkDorgelo aan een consument bijna 4,5 mille betalen omdat de adviseur de klant niet aan de goedkopere AOV hielp waar zij verschillende keren om verzocht (uitspraak GC 2019-602).

De vrouw heeft jaarlijks bij de adviseur aangegeven de premie te hoog te vinden. Zij wilde minder premie gaan betalen en heeft uiteindelijk zelf bij de verzekeraar bij wie haar verzekering liep een andere verzekering (een nieuw in de markt gezet product) gevonden tegen een veel lagere premie. De consument vorderde een tegemoetkoming in de teveel door haar betaalde premie. De Geschillencommissie heeft de vordering toegewezen. De adviseur wist van dit nieuwe product. Het had naar het oordeel van de Commissie in dit specifieke geval in de rede gelegen dat adviseur consument over het nieuwe product zou hebben geïnformeerd en dat hij bij de verzekeraar zou hebben nagevraagd of de consument in aanmerking zou kunnen komen voor dit product.

De Commissie: "Op een adviseur rust de verplichting gedurende de looptijd van de overeenkomst periodiek de passendheid van het product te toetsen. De adviseur mag bovendien niet stil blijven zitten wanneer hij op andere momenten kennis neemt van feiten die meebrengen dat door hem beheerde verzekerin-gen mogelijk aanpassing behoeven. Een adviseur dient de verzekeringnemer steeds in staat te stellen een goed geïnformeerde en weloverwogen keuze te kunnen maken.

"Adviseur heeft zich op het standpunt gesteld dat de Zelfstandig Verzekerd verzekering en de Ondernemers AOV van elkaar verschillen, onder meer vanwege de extra dekkingen die de Zelfstandig Verzekerd verzekering biedt, en dat de twee producten dus niet goed vergelijkbaar zijn, maar Consument heeft ter zitting onbetwist uiteen gezet dat het wegvallen van die extra dekkingen in haar situatie alleen maar voordelig uitpakt c.q. dat de potentiële nadelen in haar situatie geen opgeld doen.

"Verder heeft Consument ter zitting toegelicht dat zij in 2018 uitvoerig contact heeft gehad met Verzekeraar over de Ondernemers AOV en dat haar daarbij is meegedeeld dat dat zij al in 2016 had kunnen overstappen, omdat zij toen al aan alle voorwaarden voldeed. Zo was haar verzekering provisievrij gemaakt, was zij in 2009 al medisch gekeurd, was zij intussen niet arbeidsongeschikt geworden en hoefde zij dus niet opnieuw gekeurd te worden. De Commissie is van oordeel dat Adviseur daar te weinig tegenover heeft gesteld."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...