Adviseur had klant aan goedkopere AOV moeten helpen die zij wilde

Euro's via Pixabay 2018

Kifid laat HuninkDorgelo aan een consument bijna 4,5 mille betalen omdat de adviseur de klant niet aan de goedkopere AOV hielp waar zij verschillende keren om verzocht (uitspraak GC 2019-602).

De vrouw heeft jaarlijks bij de adviseur aangegeven de premie te hoog te vinden. Zij wilde minder premie gaan betalen en heeft uiteindelijk zelf bij de verzekeraar bij wie haar verzekering liep een andere verzekering (een nieuw in de markt gezet product) gevonden tegen een veel lagere premie. De consument vorderde een tegemoetkoming in de teveel door haar betaalde premie. De Geschillencommissie heeft de vordering toegewezen. De adviseur wist van dit nieuwe product. Het had naar het oordeel van de Commissie in dit specifieke geval in de rede gelegen dat adviseur consument over het nieuwe product zou hebben geïnformeerd en dat hij bij de verzekeraar zou hebben nagevraagd of de consument in aanmerking zou kunnen komen voor dit product.

De Commissie: "Op een adviseur rust de verplichting gedurende de looptijd van de overeenkomst periodiek de passendheid van het product te toetsen. De adviseur mag bovendien niet stil blijven zitten wanneer hij op andere momenten kennis neemt van feiten die meebrengen dat door hem beheerde verzekerin-gen mogelijk aanpassing behoeven. Een adviseur dient de verzekeringnemer steeds in staat te stellen een goed geïnformeerde en weloverwogen keuze te kunnen maken.

"Adviseur heeft zich op het standpunt gesteld dat de Zelfstandig Verzekerd verzekering en de Ondernemers AOV van elkaar verschillen, onder meer vanwege de extra dekkingen die de Zelfstandig Verzekerd verzekering biedt, en dat de twee producten dus niet goed vergelijkbaar zijn, maar Consument heeft ter zitting onbetwist uiteen gezet dat het wegvallen van die extra dekkingen in haar situatie alleen maar voordelig uitpakt c.q. dat de potentiële nadelen in haar situatie geen opgeld doen.

"Verder heeft Consument ter zitting toegelicht dat zij in 2018 uitvoerig contact heeft gehad met Verzekeraar over de Ondernemers AOV en dat haar daarbij is meegedeeld dat dat zij al in 2016 had kunnen overstappen, omdat zij toen al aan alle voorwaarden voldeed. Zo was haar verzekering provisievrij gemaakt, was zij in 2009 al medisch gekeurd, was zij intussen niet arbeidsongeschikt geworden en hoefde zij dus niet opnieuw gekeurd te worden. De Commissie is van oordeel dat Adviseur daar te weinig tegenover heeft gesteld."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

Struikelen over je eigen voeten is niet onrechtmatig

(Kifid-uitspraak GC 2024-0161) De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig is wanneer de mate van waarschijnlijkheid van schade zo groot...