Adviseur hoeft cliënt niet te herinneren aan invullen aanvraagformulier

Kifid 2017 (deel logo)

Een financieel adviseur hoeft de klant niet te herinneren aan het invullen van het aanvraagformulier, oordeelt Kifid in uitspraak GC 2020-187. De Geschillencommissie oordeelt dat uit de mailwisseling tussen “Tussenpersoon en Consument bleek dat nadere actie van Consument verwacht werd. Het lag op de weg van Consument om deze actie te ondernemen. Nu Tussenpersoon geen aanvraagformulier retour ontving, mocht Tussenpersoon er van uit gaan dat het afsluiten van de Verzekering niet (meer) nodig was. De Commissie wijst de vordering af”.

Consument heeft op 8 februari 2019 telefonisch een aanvraag gedaan bij adviseur Three Oaks voor een autoverzekering. Naar aanleiding van dit telefoongesprek heeft de adviseur diezelfde dag consument een e-mail gestuurd met een aanvraagformulier en een opsomming van de premies.

Op 11 maart 2019 ontvangt consument een RDW-boete. Consument heeft daarop op 14 maart 2019 telefonisch contact met de adviseur over de autoverzekering. De adviseur heeft naar aanleiding van dit gesprek opnieuw een e-mail gestuurd met daarin een gedeeltelijk ingevuld aanvraagformulier met het verzoek om het formulier ingevuld en ondertekend retour te zenden. Consument reageert niet op deze e-mail.

Op 21 maart 2019 raakt de auto van consument betrokken bij een kopstaartbotsing. De auto is op dat moment onverzekerd

De Commissie: “Uit de stukken blijkt dat Tussenpersoon zich voldoende heeft ingezet voor Consument om de Verzekering tot stand te laten komen. Dat de Verzekering uiteindelijk niet tot stand komt, omdat er schade is geleden, valt binnen de beleidsvrijheid van Verzekeraar en is Tussenpersoon eveneens niet te verwijten.”

De consument vorderde 4.418 euro.

Reactie toevoegen

 
Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...