Adviseur hoeft niet te melden welke polissen hij niet mee overneemt
(Kifid-uitspraak GC 2023-0271) De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht jegens haar heeft geschonden, omdat hij haar niet (tijdig) op het bestaan van de woonlastenverzekering heeft gewezen. Daardoor heeft zij te laat aanspraak gemaakt op uitkeringen onder de woonlastenverzekering en heeft de verzekeraar zich (terecht) op het standpunt gesteld dat het recht op die uitkeringen is verjaard. De Geschillencommissie oordeelt dat de woonlastenverzekering niet behoort tot de portefeuille van de tussenpersoon. Hij heeft van de oude tussenpersoon van consument alleen de schadeverzekeringen overgenomen. De consument mocht er niet vanuit gaan dat de woonlastenverzekering tot de portefeuille van de tussenpersoon is gaan behoren. De vordering wordt afgewezen.
De commissie neemt tot uitgangspunt dat een tussenpersoon in verband met de overname van een portefeuille dient te vermelden welke verzekeringen hij van de oude tussenpersoon overneemt. Verzekeringen die hij niet overneemt hoeft hij niet te vermelden. Het is aan de consument om zelf te controleren of er nog verzekeringen zijn die bij de oude tussenpersoon blijven berusten of daarover navraag te doen bij de tussenpersoon.
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende
(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...