Adviseur legt onvoldoende verantwoording af

Document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0113) De hypotheekadviseur heeft de op hem rustende zorgplicht geschonden, waardoor de consumenten de bestaande rente voor het spaardeel van de lening niet hebben meegenomen bij het afsluiten van de nieuwe hypothecaire geldlening. Het is niet komen vast te staan dat de consumenten daardoor schade hebben geleden.

De Geschillencommissie: “Ter zitting heeft de adviseur over het adviestraject verklaard dat hem bijstaat dat hij met de verzekeraar had besproken dat de rente niet kon worden meegenomen en dat hij daarna de berekening had gemaakt. De adviseur kon echter niet meer met zekerheid zeggen of tegen hem gezegd is dat de rente niet meegenomen kon worden of dat dit niet verstandig was. Hierdoor heeft de adviseur en daarmee de tussenpersoon, gelet op de uitdrukkelijke wens van de consumenten en de meeneemregeling die is opgenomen in artikel 34 van de toepasselijke voorwaarden, onvoldoende verantwoording aan de consumenten afgelegd van de wijze waarop hij zich van de opdracht heeft gekweten en in onvoldoende mate voldaan aan zijn plicht zich ervan te verzekeren dat de door hem verstrekte adviezen aansluiten bij de wensen van de consument. Dit betekent dat de adviseur zijn zorgplicht tegenover de consumenten
heeft geschonden. Niet gesteld of gebleken is dat deze tekortkoming niet aan de
adviseur kan worden toegerekend. De adviseur is dan ook toerekenbaar tekortgeschoten in zijn verplichtingen voortvloeiend uit de overeenkomst van opdracht en is aansprakelijk voor de daardoor ontstane schade. Dit klachtonderdeel is dan ook gegrond.

“De consumenten hebben een berekening overgelegd aan de hand waarvan zij betogen
dat zij per maand netto vijftien euro meer moeten betalen nu zij de oude rente van 4,5 procent niet hebben kunnen behouden. De commissie constateert echter dat de consumenten voor de berekening niet de belastingaftrek hebben gehanteerd die alleen betrekking heeft op het spaardeel, maar dat zij de aftrek die geldt voor de gehele hypothecaire geldlening - het spaardeel, het annuïtaire deel en het aflossingsvrije deel – hebben gebruikt. Dit is een hoger bedrag dan de aftrek die voor alleen het spaardeel zou gelden. In reactie op de berekening van de consumenten heeft ook de tussenpersoon een berekening overgelegd, waaruit blijkt dat de consumenten als gevolg van de renteverlaging op het spaardeel jaarlijks enkele euro’s voordeel behalen. De consumenten zijn er naar het oordeel van de commissie dan ook niet in geslaagd aan te tonen dat zij schade hebben geleden. De commissie zal deze vordering van de consumenten dan ook afwijzen.”

De consumenten vorderden vergoeding van de advieskosten van 1.495 euro, een schadevergoeding van 3.000 euro gebaseerd op het vermeende maandelijks tekort van 25 euro over een periode van tien jaar en vergoeding van de advieskosten van 100 euro voor het fiscaal advies dat zij elders hebben ingewonnen.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...