Adviseur moet actie ondernemen als offerte afwijkt van aanvraag
Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend hypotheekadviseur mag verwacht worden dat hij voldoende actie onderneemt indien blijkt dat de offerte afwijkt van de hypotheekaanvraag. Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-538.
De Commissie: “Consument stelde dat de adviseur tekort is geschoten in zijn dienstverlening. Zo week de offerte van de bank af van wat met de Adviseur besproken was. De Commissie overweegt als volgt. Het feit dat de offerte afweek van de hypotheekaanvraag valt de Adviseur op zichzelf niet te verwijten. Wél mag van een redelijk bekwaam en redelijk handelend hypotheekadviseur verwacht worden dat hij voldoende actie onderneemt indien blijkt dat de offerte afwijkt van de hypotheekaanvraag. In het onderhavige geval heeft de Adviseur dat gedaan. Het klachtonderdeel is daarom ongegrond. Ook de andere klachtonderdelen slagen niet. De vordering van Consument wordt afgewezen.”
Reactie toevoegen
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...
Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille
(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...