Adviseur moet opnamekosten vergoeden

Kifid 2017 (deel logo)

RegioBank Theussing uit Enschede moet een klant 650 euro vergoeden. De adviseur kan niet hard maken dat hij de consument, toen deze een Eigen Huis Sparen Rekening opende, heeft gewezen op opnamekosten.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-410: "Nu Consument betwist dat de productvoorwaarden op 22 september 2015 besproken zijn en de Adviseur het bewijs daarvan niet heeft geleverd, is niet komen vast te staan dat die voorwaarden toen besproken zijn. De Adviseur heeft niet gesteld dat hij de productvoorwaarden toen overhandigd heeft. Hij heeft alleen gesteld dat hij nadien, te weten op 8 oktober 2015 en 22 juli 2017, de voorwaarden per e-mail aan Consument heeft toegestuurd. Uit dat alles volgt dat Consument niet voor of bij het sluiten over de voorwaarden geïnformeerd is. Nu Adviseur er evenmin vanuit mocht gaan dat Consumenten met die productvoorwaarden bekend waren, heeft Adviseur zijn informatieplicht jegens Consumenten geschonden. Daardoor hebben Consumenten een bedrag van 650 euro betaald, waarop zij niet hadden hoeven te rekenen. De Commissie is van oordeel dat dit bedrag door Adviseur aan Consumenten vergoed dient te worden. Consumenten hebben namelijk gemotiveerd gesteld dat zij de Eigen Huis Sparen Rekening niet hadden afgesloten als zij van de productvoorwaarden op de hoogte waren geweest."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...