Adviseur moet opnamekosten vergoeden

Kifid 2017 (deel logo)

RegioBank Theussing uit Enschede moet een klant 650 euro vergoeden. De adviseur kan niet hard maken dat hij de consument, toen deze een Eigen Huis Sparen Rekening opende, heeft gewezen op opnamekosten.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-410: "Nu Consument betwist dat de productvoorwaarden op 22 september 2015 besproken zijn en de Adviseur het bewijs daarvan niet heeft geleverd, is niet komen vast te staan dat die voorwaarden toen besproken zijn. De Adviseur heeft niet gesteld dat hij de productvoorwaarden toen overhandigd heeft. Hij heeft alleen gesteld dat hij nadien, te weten op 8 oktober 2015 en 22 juli 2017, de voorwaarden per e-mail aan Consument heeft toegestuurd. Uit dat alles volgt dat Consument niet voor of bij het sluiten over de voorwaarden geïnformeerd is. Nu Adviseur er evenmin vanuit mocht gaan dat Consumenten met die productvoorwaarden bekend waren, heeft Adviseur zijn informatieplicht jegens Consumenten geschonden. Daardoor hebben Consumenten een bedrag van 650 euro betaald, waarop zij niet hadden hoeven te rekenen. De Commissie is van oordeel dat dit bedrag door Adviseur aan Consumenten vergoed dient te worden. Consumenten hebben namelijk gemotiveerd gesteld dat zij de Eigen Huis Sparen Rekening niet hadden afgesloten als zij van de productvoorwaarden op de hoogte waren geweest."

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....