Adviseur moet rekening houden met eventuele wijziging acceptatienormen

Document via Pixabay

Hypotheek Visie moet van Kifid 680,63 euro vergoeden aan een klant omdat zij onvoldoende rekening hield met een eventuele wijziging van de acceptatienormen door de geldverstrekker (uitspraak GC 2019-813).

Het betreft het hypotheektraject van een ondernemer, waarin uiteindelijk toch een taxatierapport worden opgemaakt dat niet meer voor eind 2018 gereed zou zijn. Om die reden viel de aanvraag binnen de nieuwe regels van NIBC, dat vanaf 2019 een Inkomensverklaring Ondernemer eiste voor de aangevraagde geldlening. Vervolgens is uit de Inkomensverklaring Ondernemer een lager inkomen gebleken, waardoor klager minder kon lenen en extra eigen middelen heeft moeten inbrengen.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening oordeelt dat "in beginsel van een adviseur mag worden verwacht dat hij op de hoogte is van de acceptatievoorwaarden van de verschillende financiers waarmee hij samenwerkt. Bij een eventuele onduidelijkheid mag verwacht worden dat de Adviseur contact opneemt met de geldverstrekker en hem de situatie voorlegt. Zie Geschillen-commissie Kifid, nr. 2018-488, overweging 4.4. Zoals in dat geval, is ook in het onderhavige sprake van een bijzondere situatie. Adviseur heeft gesteld dat hij erop mocht vertrouwen dat NIBC de aanvragen uit 2018 die in 2019 zouden worden afgerond volgens het regime van 2018 zou behandelen. Dat Adviseur NIBC heeft gevraagd of deze veronderstelling juist was, of waarop deze überhaupt gebaseerd was, is echter niet door Adviseur onderbouwd. De Commissie is van oordeel dat Adviseur is tekortgeschoten jegens Consument door geen nader onderzoek te doen naar de juistheid van zijn eigen veronderstelling."

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...