Aegon moet gestolen kristallen alsnog vergoeden

Kifid 2017 (deel logo)

Aegon moet van Kifid alsnog 6.500 euro uitkeren aan een verzekerde die gestolen kristallen claimde. De Geschillencommissie komt tot het oordeel dat "Verzekeraar de stelling van Consument onvoldoende gemotiveerd heeft betwist. Hoewel de Commissie Verzekeraar volgt in zijn verweer dat de foto’s en de geldopname onvoldoende aantonen dat Consument ten tijde van de inbraak de Kristallen in haar bezit had, oordeelt de Commissie - anders dan Verzekeraar - dat de verklaring van Verkoper als bewijs kan dienen voor de onderbouwing van de stelling van Consument. Het verweer van Verzekeraar dat de verklaring op een aantal essentiële punten tegenstrijdig is en incoherent kan niet leiden tot een ander oordeel want zelfs als de verklaring van Verkoper al discrepanties vertoont, is hiermee niet aangetoond dat de verklaring ook onbetrouwbaar is.

"Verzekeraar had na het constateren van de vermeende discrepanties contact moeten opnemen met Verkoper en om meer informatie moeten vragen om te zien of Verkoper een afdoende verklaring kan geven waardoor de verklaring als betrouwbaar kan worden bestempeld. Nu Verzekeraar heeft nagelaten om contact op te nemen met Verkoper kan niet worden gesteld dat de verklaring onbetrouwbaar is en deze buiten beschouwing moet worden gelaten.

"De Commissie oordeelt dat Consument voldoende heeft aangetoond dat zij ten tijde van de diefstal in het bezit was van de Kristallen en dat Verzekeraar derhalve gehouden is om over te gaan tot vergoeding van een aanvullend schadebedrag van 6.500 euro."

Uitspraak 2019-513.

Aegon keerde honoreerde wel de rest van de inbraakclaim (4.305 euro).

Reactie toevoegen

 
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...