Aon had moeten wijzen op goedkopere AOV

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0033) Kifid oordeelt dat Aon in de gegeven omstandigheden zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten vanaf 2016 jaarlijks te toetsen of de premie van de verzekering nog marktconform is. “Dit had tussenpersoon wel moeten doen omdat hij zich tot deze dienstverlening had verplicht. De vordering van consument wordt deels toegewezen”, aldus de Geschillencommissie.

Consument vindt dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door nog steeds provisie te ontvangen ondanks het provisieverbod bij AOV en door consument hierover en over de alternatieve beloningswijze niet te informeren. Daarnaast heeft de adviseur volgens consument nagelaten hem erop te wijzen dat er goedkopere arbeidsongeschiktheidsverzekeringen op de markt waren.

De Geschillencommissie: “Tussenpersoon heeft ter zitting naar het oordeel van de commissie erkend dat hij voorafgaand aan 2017 mogelijk meer had kunnen doen voor consument in het kader van zijn zorgplicht dan hij heeft gedaan, zodat volgens de commissie deze plicht in ieder geval ging spelen ten tijde van de voorgenomen prolongatie van de verzekering in 2016 voor drie jaar. Een aanwijzing voor nadere invulling van die zorgplicht voor consument vindt de commissie (als het ware als ‘codificatie’) in de leaflet uit augustus 2017, waarin onder andere het volgende staat over de zogenoemde 3-sterren service: we toetsen elk jaar of de premie van uw AOV nog marktconform is.

“De commissie oordeelt dat tussenpersoon in 2016 toen de prolongatie van de verzekering van consument speelde (al) een dergelijke invulling had behoren te geven aan zijn zorgplicht jegens consument volgens hetgeen nadien in deze leaflet is vastgelegd. Zodoende mocht consument in het kader van de zorgplicht van tussenpersoon ten tijde van de verlenging van de verzekering in 2016 verwachten dat tussenpersoon in ieder geval toen zou hebben getoetst of de door hem betaalde premie voor de verzekering nog wel marktconform is (en dat vervolgens ook jaarlijks opnieuw zou doen). Dit heeft tussenpersoon niet gedaan, maar dat vloeit volgens de commissie wel uit zijn zorgplicht voort. Het argument van tussenpersoon dat het op de weg van consument lag om te reageren op de brieven van 2017, 2018 en 2019 waarin werd aangeboden om een digitale AOV-check te doen, is geen doeltreffend verweer. Deze brieven zien met name op de toets of de verzekering nog aansluit op de (financiële) situatie van consument en dus niet op de vraag of de premie van de verzekering nog marktconform is. Tussenpersoon is zodoende vanaf 2016 tekortgeschoten in de nakoming van zijn zorgplicht en hij is aansprakelijk voor de schade die consument hierdoor heeft geleden.

“Consument heeft betoogd dat, als tussenpersoon hem in 2013 erop had gewezen dat bij Aegon de premie voor een gelijksoortige arbeidsongeschiktheidsverzekering goedkoper was, hij destijds zou zijn overgestapt. Dit betoog slaagt niet, omdat de commissie pas tekortschieten in de nakoming van de zorgplicht van de tussenpersoon aanneemt vanaf 2016. Wel vindt de commissie het aannemelijk dat als tussenpersoon zijn zorgplicht in 2016 was nagekomen, consument zou zijn overgestapt naar een goedkopere arbeidsongeschiktheidsverzekering bij Aegon. En het is alleszins aannemelijk dat Aegon hem zou hebben geaccepteerd, omdat hij in 2019 daadwerkelijk naar Aegon is overgestapt. Dit betekent dat consument premieschade heeft geleden door het verzuim van tussenpersoon.

“De commissie merkt op dat het premieverschil vanaf 2016 tussen de verzekering en de arbeidsongeschiktheidsverzekering die consument bij Aegon zou hebben afgesloten, niet goed kan worden vastgesteld. In de premie van de verzekering bij Aegon is geen provisie verdisconteerd. De commissie kan de schade in dit geval schatten op grond van artikel 6:97 BW. Gelet op het dossier schat de commissie dit premieverschil en daarmee de schade van consument op 1.500 euro inclusief wettelijke rente.”

 

Reactie toevoegen

 
Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

Vragen schadeverleden gelden iedereen die belang heeft bij verzekering

(Kifid-uitspraak GC 2023-0933) De consument heeft nadat er brand is uitgebroken een beroep gedaan op zijn woonhuisverzekering. Door de verzekeraar is de schadeclaim...

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

Adviseur moet nagaan of polis correct is opgemaakt

(Kifid-uitspraak GC 2023-0919) Bij het afsluiten van een verzekering moet de tussenpersoon de aspirant-verzekeringnemer informeren over de precieze economische gevolgen...

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

Beroepsfout van bijna 90 mille, maar consument klaagt te laat

(Rechtspraak) De adviseur sloot abusievelijk geen ORV af voor de consument, maar deze klaagde te laat. Tot dat oordeel komt de Rechtbank Noord-Holland. De consument...

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

Adviseur hoeft gegevens niet tot in detail te beoordelen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0912) De adviseur heeft voor de consumenten een aanvraag voor een hypothecaire geldlening ingediend bij een geldverstrekker. De consumenten...

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

Onzorgvuldigheid kost adviseur 20 mille

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0726B) In de tussenuitspraak heeft de Geschillencommissie geoordeeld dat de adviseur zijn zorgplicht heeft geschonden door na te laten...

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...