Bank eiste terecht inschakelen hypotheekadviseur
De enkele omstandigheid dat in het verleden een hypothecaire geldlening met een bepaalde hoogte is verstrekt aan Consument betekent niet dat vandaag de dag de verstrekking van een per saldo even hoge lening verantwoord is. Dat Consument meent de gevolgen van de verstrekking te kunnen overzien en dat de verstrekking volgens hem verantwoord is, ontslaat de Bank niet van haar (zorg)plicht om te waken tegen overkreditering. De Bank mag daarom verlangen dat Consument zich laat bijstaan en adviseren door een hypotheekadviseur om dit te toetsen.
Aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-474.
Consument wenste gebruik te maken van de contractuele en wettelijke mogelijkheid om tien procent van zijn hypothecaire geldlening jaarlijks af te lossen, onder de voorwaarde dat hij het afgeloste bedrag direct terug kon lenen van de bank tegen de thans geldende rente zonder dat hij daarvoor een hypotheekadviseur hoefde in te schakelen. De Commissie is met de bank van oordeel dat er in een dergelijk geval sprake is van de verstrekking van een nieuwe lening en dat de bank daarom, kort samengevat, gehouden is om te waken tegen overkreditering.
De door de consument gemaakte vergelijking met het tussentijds aanpassen van de rentevast periode van de gehele lening (waarvoor geen hypotheekadviseur ingeschakeld hoeft te worden) gaat naar het oordeel van de Commissie niet op, omdat er in dat geval geen sprake is van het verstrekken van een nieuwe lening.
Reactie toevoegen
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken
(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...
Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen
“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...
Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken
(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...
Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken
(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....
Kifid veegt vloer aan met klacht
(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...
Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt
(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...
AFM: meerdere partijen op korrel in onderzoek naar overtredingen maatwerk bij hypotheken
De AFM had bij het onderzoek naar overtreding van de regels inzake maatwerk bij hypotheken drie partijen op de korrel, niet alleen de Rabobank die eind vorig jaar...
Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten
(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...
Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren
(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...