Bewaken voortgang offertetraject taak van adviseur

Wekker via Pixabay graphic

(Kifid-uitspraak GC 2023-0346) Voor de financiering van bestaande woningen heeft Florius andere documenten nodig dan voor nieuwbouwwoningen. Florius is volgens de Geschillencommissie terecht van mening dat de adviseur dat had moeten weten.

De commissie: “De consumenten hebben zich op het standpunt gesteld – verkort weergegeven – dat het aan ‘stilzitten’ van Florius is te wijten dat zij de benodigde documenten niet op tijd bij Florius hebben ingediend en Florius hun hypotheekaanvraag heeft afgewezen. Dit betoog faalt. Overeenkomstig de vaste lijn in haar uitspraken stelt de commissie voorop dat het bewaken van de voortgang van het offertetraject, inclusief het bewaken van de tijdlijnen, tot het takenpakket van de adviseur behoort.”

Na advies door een adviseur heeft Florius de consumenten een renteaanbod voor de financiering van de aankoop van een bestaande woning verstrekt. Daarna zijn de wensen van de consumenten gewijzigd en willen zij een nieuwbouwwoning kopen. Florius heeft de hypotheekaanvraag afgewezen, omdat de consumenten enkele documenten met betrekking tot de nieuwbouwwoning te laat bij haar hebben ingediend. Het renteaanbod is vervolgens verlopen. Daarna hebben de consumenten een later renteaanbod van Florius geaccepteerd. In dat renteaanbod is de rente hoger. De consumenten zijn van mening dat Florius onzorgvuldig jegens hen heeft gehandeld en vorderen dat Florius alsnog de rente uit het eerste renteaanbod hanteert. Volgens Florius kan het niet aan haar worden toegerekend dat de consumenten de ontbrekende documenten te laat bij haar hebben ingediend, omdat zij aanvankelijk een bestaande woning wilden kopen. De commissie is van oordeel dat Florius haar zorgplicht niet heeft geschonden en wijst de vorderingen af.

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

Zorgplichtclaims bij hypotheken keren

(Richard Meinders, SVC Groep, in VVP 6-2023) Ik verwacht de komende jaren meer claims en rechtszaken waarbij de adviseur verantwoordelijk wordt gehouden voor het...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...