Claim vervliegt...

Vliegtuig vleugel via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0336) De consument heeft vliegtickets aangeschaft en het verschuldigde bedrag voldaan door middel van een door ICS aan hem uitgegeven creditcard. De vliegreis heeft wegens coronamaatregelen niet kunnen plaatsvinden en de consument heeft de luchtvaartmaatschappij verzocht om terugbetaling van de tickets. De luchtvaartmaatschappij heeft aan dit verzoek niet voldaan waarna de consument zich tot ICS heeft gewend en een beroep gedaan heeft op de in de algemene voorwaarden opgenomen aflevergarantie. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument geen beroep kan doen op de aflevergarantie en dat ICS de schade van de consument niet hoeft te vergoeden.

In de onderhavige situatie is geen sprake van een product dat op een afgesproken datum geleverd had moeten worden maar van een dienstverlening die volgens de consument niet naar behoren is uitgevoerd. De commissie heeft al eerder bepaald dat een vergelijking met het leveren van een product daarbij niet gemaakt kan worden.

De commissie: “De consument heeft aangevoerd dat de aflevergarantie ook ziet op de door hem gekochte vliegtickets. Immers geeft ICS op haar website aan dat de aflevergarantie ook op dienstverlening ziet. De commissie volgt dit standpunt van de consument niet. Uit artikel 17 volgt dat de aflevergarantie geldt voor “een met uw Card betaald product [dat] niet op de afgesproken leverdatum is geleverd”. Dit is wat tussen de consument en ICS contractueel is afgesproken. Vervolgens heeft ICS in het kader van haar beleidsvrijheid ervoor gekozen om op haar website aanvullend nog enkele situaties te benoemen waarin geen sprake is van het leveren van een product, maar waarbij zij wel de aflevergarantie aanbiedt. Deze vrijheid heeft ICS uiteraard. Dit betekent echter niet dat die tekst zo gelezen kan worden dat ICS hiermee de mogelijkheid biedt om voor alle dienstverlening een beroep te doen op de aflevergarantie. Het gaat slechts om de door ICS met naam genoemde situaties.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...