Claim vervliegt...

Vliegtuig vleugel via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0336) De consument heeft vliegtickets aangeschaft en het verschuldigde bedrag voldaan door middel van een door ICS aan hem uitgegeven creditcard. De vliegreis heeft wegens coronamaatregelen niet kunnen plaatsvinden en de consument heeft de luchtvaartmaatschappij verzocht om terugbetaling van de tickets. De luchtvaartmaatschappij heeft aan dit verzoek niet voldaan waarna de consument zich tot ICS heeft gewend en een beroep gedaan heeft op de in de algemene voorwaarden opgenomen aflevergarantie. De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument geen beroep kan doen op de aflevergarantie en dat ICS de schade van de consument niet hoeft te vergoeden.

In de onderhavige situatie is geen sprake van een product dat op een afgesproken datum geleverd had moeten worden maar van een dienstverlening die volgens de consument niet naar behoren is uitgevoerd. De commissie heeft al eerder bepaald dat een vergelijking met het leveren van een product daarbij niet gemaakt kan worden.

De commissie: “De consument heeft aangevoerd dat de aflevergarantie ook ziet op de door hem gekochte vliegtickets. Immers geeft ICS op haar website aan dat de aflevergarantie ook op dienstverlening ziet. De commissie volgt dit standpunt van de consument niet. Uit artikel 17 volgt dat de aflevergarantie geldt voor “een met uw Card betaald product [dat] niet op de afgesproken leverdatum is geleverd”. Dit is wat tussen de consument en ICS contractueel is afgesproken. Vervolgens heeft ICS in het kader van haar beleidsvrijheid ervoor gekozen om op haar website aanvullend nog enkele situaties te benoemen waarin geen sprake is van het leveren van een product, maar waarbij zij wel de aflevergarantie aanbiedt. Deze vrijheid heeft ICS uiteraard. Dit betekent echter niet dat die tekst zo gelezen kan worden dat ICS hiermee de mogelijkheid biedt om voor alle dienstverlening een beroep te doen op de aflevergarantie. Het gaat slechts om de door ICS met naam genoemde situaties.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...