“Compensatieregeling ABN Amro voor teveel betaalde rente volstrekt onvoldoende”

Euro's 50 via Pixabay

De Stichting Geldbelangen roept gedupeerden op niet akkoord te gaan met de compensatieregeling van ABN Amro voor te veel betaalde rente. Voorzitter Rob Goedhart: “We lezen op de site: Voor elke maand berekenen we hoeveel u te veel of te weinig betaald heeft. De verschillen tellen we bij elkaar op en trekken we van elkaar af. De uitkomst is uw compensatiebedrag.

"Eh…. Dus de bank berekent dat je in maart 2009 30 euro teveel hebt betaald, in april 2009 40, in mei 2009 45 en geeft jou dus 105 euro terug… Maar het kan toch niet waar zijn dat de bank jou wil doen geloven dat die 30, 40 en 45 euro van meer dan tien jaar geleden nu dezelfde waarde heeft als toen? Als de bankmedewerkers dat echt zelf geloven dan moeten ze echt terug naar de schoolbanken. AFM kijk je mee?”

Klanten van ABN Amro die jarenlang een torenhoge variabele rente hebben betaald over hun doorlopend consumptief krediet krijgen een veel te lage compensatie van de bank. Deskundigen die Kassa raadpleegde, stellen dat “de bank de compensatieregeling niet uitvoert in lijn met uitspraken van Kifid. Klanten kunnen hierdoor vele duizenden euro’s mislopen. Dit blijkt uit berekeningen die Stichting Geldbelangen en claimorganisatie Qollect maakten op verzoek van Kassa. De organisaties stellen dat de door ABN Amro en Consumentenbond onlangs aangekondigde compensatieregeling nog geen vijftien procent dekt van wat de bank eigenlijk zou moeten betalen”. 

Klanten van ABN Amro die in het verleden te veel rente betaalden over hun consumptief krediet, krijgen het te veel betaalde geld gecompenseerd. De Consumentenbond en ABN Amro zijn het onlangs eens geworden over een compensatieregeling voor hen. De eerste klanten worden voor het einde van het jaar gecompenseerd. De bank reserveert hiervoor in totaal zo'n 250 miljoen euro.

Reactie toevoegen

 
Meer over
Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

Ook Volksbank gaat te veel betaalde rente compenseren

De Volksbank gaat particuliere klanten van SNS en RegioBank compenseren die gedurende de looptijd te veel rente hebben betaald op hun doorlopend consumptief krediet. Het...

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro verdubbelt aantal Zorgcoaches

ABN Amro gaat het aantal Financiële Zorgcoaches verdubbelen van dertig naar zestig. Deze coaches geven hulp bij het digitaal regelen van dagelijkse bankzaken:...

Geldbelangen: “Teken compensatieaanbod ABN Amro voorlopig niet”

Geldbelangen: “Teken compensatieaanbod ABN Amro voorlopig niet”

Stichting Geldbelangen roept gedupeerden woekerrente op het door de Consumentenbond ondersteunde compensatieaanbod van ABN Amro niet te ondertekenen. Geldbelangen:...

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...