Consument bromt vergeefs...

Scooter 4 via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101). De Geschillencommissie oordeelt dat de zorgplicht van de tussenpersoon niet zo ver strekt dat hij alle verzekeringsmogelijkheden met de consument moet bespreken, als het verzoek van de consument daartoe geen aanleiding geeft.

De consument heeft met bemiddeling van de tussenpersoon een scooterverzekering gesloten met WA/volledig-cascodekking en een ongevallen opzittendenverzekering, waarbij zijn echtgenote als regelmatige bestuurder is vermeld. De dochter van de consument heeft als bestuurster van de scooter een ongeluk met de scooter gekregen. De consument meent dat de tussenpersoonDe Jong en van Diermen),hem een schadeverzekering voor opzittenden had moeten adviseren, zodat de (volledige) letselschade van zijn dochter verzekerd zou zijn. De commissie: “Als de consument een (niet-gangbare) aanvullende dekking wil, ligt het ook op de weg van de consument om dit aan de tussenpersoon voldoende kenbaar te maken, zodat deze passend kan adviseren. De consument heeft dat niet gedaan. De vordering wordt afgewezen.

“Anders dan de consument stelt, hoefde de tussenpersoon er onder de gegeven omstandigheden niet vanuit te gaan dat de dochter op de scooter zou gaan rijden. Hij had de consument er immers recent, in januari 2019, expliciet op gewezen dat bij een verzekering met de echtgenote als regelmatig bestuurder, de dochter als bestuurder van de scooter niet verzekerd was, ook niet als zij incidenteel op de scooter reed, nu zij jonger is dan 25 jaar. De tussenpersoon mocht er dan ook van uit gaan dat deze informatie bij de consument bekend was toen hij in mei 2019 de nieuwe verzekeringsaanvraag met zijn echtgenote als regelmatige bestuurder indiende. De tussenpersoon hoefde de consument op dit punt dan ook niet opnieuw te adviseren.

“Het enkele feit dat de consument in januari 2019 ook een offerte had opgevraagd waarbij de dochter als regelmatige bestuurder werd genoemd, maakt niet dat de tussenpersoon daaruit had moeten afleiden dat de dochter ook op de scooter zou rijden in het geval een verzekering werd afgesloten met de echtgenote als regelmatige bestuurder van de scooter, terwijl hij de consument erop had gewezen dat in dat geval de dochter als bestuurder niet verzekerd zou zijn. De tussenpersoon hoefde er in redelijkheid geen rekening mee te houden dat de consument een verzekering zou afsluiten waarvan hij op basis van door de tussenpersoon verstrekte informatie wist, althans behoorde weten, dat zijn dochter als (incidenteel) bestuurder niet verzekerd zou zijn, terwijl het wel de bedoeling van de consument was dat zijn dochter (incidenteel) op die scooter zou gaan rijden.”

Reactie toevoegen

 
ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...