Consument en adviseur hebben onderzoeksplicht

Overleg klant document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0303) De rente van de hypothecaire geldlening van de consument is – met tussenkomst van zijn financieel adviseur – verlaagd door taxatie van de woning en rentemiddeling. In de toepasselijke voorwaarden staat dat de rente die vergoed wordt over de bankspaarrekening gelijk is aan de rente die de consument is verschuldigd voor de bankspaarhypotheek. De verlaging in hypotheekrente had dus als gevolg dat de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening is verhoogd. De consument heeft naar aanleiding van de renteverlagingen een offerte van de bank geaccepteerd die een fout bleek te bevatten. Het beroep van de consument op gerechtvaardigd vertrouwen kan niet slagen, omdat niet voldaan is aan de onderzoeksplicht. De consument mocht er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening gelijk zou blijven aan de maandelijkse inleg die gold vóór de verlaging van de hypotheekrente. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De Geschillencommissie: “Gerechtvaardigd vertrouwen wordt niet aangenomen wanneer de consument, gelet op de omstandigheden van het geval, behoorde te twijfelen aan de juistheid van de mededelingen van de bank. Dit wordt ook wel de ‘onderzoeksplicht’ genoemd.

“Voorop staat dat wat partijen met elkaar zijn aangegaan. Uit de overeenkomst tussen partijen volgt dat de verschuldigde rente voor de bankspaarhypotheek en de (te vergoeden) rente over de bankspaarrekening aan elkaar zijn gekoppeld en gelijk zijn aan elkaar. Dit betekent dat een wijziging van de hypotheekrente ook leidt tot een wijziging van de rente op de bankspaarrekening

“Aangezien duidelijk in de offerte van 6 december 2019 de oude (ongewijzigde) spaarinleg was vermeld, ondanks de aanzienlijke daling van de hypotheekrente, had de consument dan wel zijn financieel adviseur behoren te twijfelen aan de juistheid van de offerte. Het had dus op de weg gelegen van de consument dan wel zijn financieel adviseur om de juistheid hiervan na te gaan. Gelet op de toepasselijke voorwaarden kon het niet aannemelijk zijn voor de consument dan wel zijn financieel adviseur dat bij verlaging van de hypotheekrente de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening ongewijzigd zou blijven.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...