Consument en adviseur hebben onderzoeksplicht

Overleg klant document via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2021-0303) De rente van de hypothecaire geldlening van de consument is – met tussenkomst van zijn financieel adviseur – verlaagd door taxatie van de woning en rentemiddeling. In de toepasselijke voorwaarden staat dat de rente die vergoed wordt over de bankspaarrekening gelijk is aan de rente die de consument is verschuldigd voor de bankspaarhypotheek. De verlaging in hypotheekrente had dus als gevolg dat de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening is verhoogd. De consument heeft naar aanleiding van de renteverlagingen een offerte van de bank geaccepteerd die een fout bleek te bevatten. Het beroep van de consument op gerechtvaardigd vertrouwen kan niet slagen, omdat niet voldaan is aan de onderzoeksplicht. De consument mocht er niet gerechtvaardigd op vertrouwen dat de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening gelijk zou blijven aan de maandelijkse inleg die gold vóór de verlaging van de hypotheekrente. De vordering van de consument wordt afgewezen.

De Geschillencommissie: “Gerechtvaardigd vertrouwen wordt niet aangenomen wanneer de consument, gelet op de omstandigheden van het geval, behoorde te twijfelen aan de juistheid van de mededelingen van de bank. Dit wordt ook wel de ‘onderzoeksplicht’ genoemd.

“Voorop staat dat wat partijen met elkaar zijn aangegaan. Uit de overeenkomst tussen partijen volgt dat de verschuldigde rente voor de bankspaarhypotheek en de (te vergoeden) rente over de bankspaarrekening aan elkaar zijn gekoppeld en gelijk zijn aan elkaar. Dit betekent dat een wijziging van de hypotheekrente ook leidt tot een wijziging van de rente op de bankspaarrekening

“Aangezien duidelijk in de offerte van 6 december 2019 de oude (ongewijzigde) spaarinleg was vermeld, ondanks de aanzienlijke daling van de hypotheekrente, had de consument dan wel zijn financieel adviseur behoren te twijfelen aan de juistheid van de offerte. Het had dus op de weg gelegen van de consument dan wel zijn financieel adviseur om de juistheid hiervan na te gaan. Gelet op de toepasselijke voorwaarden kon het niet aannemelijk zijn voor de consument dan wel zijn financieel adviseur dat bij verlaging van de hypotheekrente de maandelijkse inleg voor de bankspaarrekening ongewijzigd zou blijven.”

Reactie toevoegen

 
Meer over
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...