Consumenten vertrouwden terecht op offerte bij beleggingsverzekering
Doordat de verzekeraar meer kosten in rekening heeft gebracht dan de consumenten uit de offerte mochten begrijpen, is de verzekeraar toerekenbaar tekort geschoten, aldus de Geschillencommissie Financiële Dienstverlening. De verzekeraar moet voor beide consumenten afzonderlijk de afkoopwaarde van de beleggingsverzekering opnieuw berekenen en het verschil aan consumenten vergoeden, zo blijkt uit maandag door Kifid gepubliceerde uitspraken (2019-354 en 2019-355). Daarnaast dient de verzekeraar aan elk van deze consumenten 750 euro proceskosten te vergoeden.
De Commissie: "Gezien de duidelijke tekst in de offerte hoeft de consument in redelijkheid er geen rekening mee te houden dat in de algemene voorwaarden een heel andere wijze van berekening zou worden opgevoerd. Tegenover beide consumenten is de verzekeraar (Sun Alliance, tegenwoordig Achmea, red.) toerekenbaar tekortgeschoten door kosten in rekening te brengen, waarop de consument op grond van de offerte niet heeft gerekend."
Het gaat in beide zaken om een beleggingsverzekering van het type universal life, te weten het zogenoemde Sun Alliance Beleggingsmaatwerkplan en het Sun Alliance Lijfrentemaatwerkplan. Inmiddels zijn beide beleggingsverzekeringen beëindigd door afkoop in respectievelijk 2008 en 2012.
Reactie toevoegen
Sector geeft Kifid ruime voldoende
Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!
(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...
Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht
Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...
Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan
(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...
Adviseur was te veel alleen doorgeefluik
(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...
Geen zoete afdronk voor klager
(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...
(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...
Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...
Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige
(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...