Contact met klant alleen nodig bij concrete aanleiding

Kantoor bellen advocaat via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2023-0252) Op een tussenpersoon rust (enkel) de verplichting om contact op te nemen met de consument over zijn verzekering als hier een concrete aanleiding voor bestaat. De consument heeft onvoldoende gesteld en onderbouwd dat daarvan in dit geval sprake was.

De Geschillencommissie: “Het enkele feit dat er sprake was van tegenvallende koersontwikkelingen is daarvoor niet voldoende. Dit is een aan het beleggen verbonden algemeen bekend risico. Bovendien rust op de consument een eigen verplichting om de waardeontwikkelingen van de verzekering bij te houden en zich bij vragen of advies te wenden tot de tussenpersoon. Uit de stukken blijkt dat de consument jaarlijks waardeoverzichten van de verzekeraar heeft ontvangen en in 2014 door de verzekeraar meermalen is gewaarschuwd dat de verzekering zeer waarschijnlijk het beoogde eindkapitaal niet zou behalen, waarbij de consument (dringend) is geadviseerd hierover contact op te nemen met de tussenpersoon. De consument heeft de verzekeraar vervolgens bericht dat hij geen behoefte heeft aan een (herstel)advies. Onder deze omstandigheden acht de commissie het niet aannemelijk dat de consument, indien hij op enig moment door de tussenpersoon zou zijn benaderd, wel behoefte zou hebben gehad aan een (herstel)advies en dat dit tot aanpassing van de verzekering dan wel de keuze voor een ander product zou hebben geleid. Dat dit anders zou zijn vindt geen steun in de stukken en wordt door de consument ook niet nader onderbouwd of aannemelijk gemaakt. De tussenpersoon kan, gelet op het voorgaande, ook niet verweten worden dat hij geen hersteladvies heeft verstrekt. Het is de commissie dan ook niet gebleken dat de tussenpersoon in zijn nazorgplicht is tekortgeschoten.”

Reactie toevoegen

 
Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

Zorgplicht reikt verder dan je denkt

(Rubriek 'Jouw vakbekwaamheid' door Lindenhaeghe in Ken je vak! VVP 2-2024) Een klant neemt gedurende zijn leven meerdere financiële beslissingen, maar voor...

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

Schade aan ruiten door cementsluier niet gedekt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0291) Door een lekkage van het inpandige balkon is er cementsluier ontstaan op enkele ruiten van de woning van de consumenten. Hierdoor...

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

Hypotheekadviseur had moeten wijzen op knelpunten

(Kifid-uitspraak GC 2024-0268) De Geschillencommissie acht het voldoende aannemelijk dat de consument door de fout van de adviseur een gunstiger rente is misgelopen. Volgens...

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

Bank niet verplicht kleiner wonen te financieren

(Kifid-einduitspraak GC 2023-0816B) De consumenten hebben schadevergoeding gevorderd omdat de aanvraag van hun hypothecaire geldlening is afgewezen. Zij wilden juist...