Discrepantie is niet per se misleiding

Inbreker via Pixabay

Kifid laat ASR toch een deel van volgens de verzekeraar valselijk geclaimde inbraakschade vergoeden. Dit nadat de claimant door de rechter is vrijgesproken van frauduleus handelen op het deel van de claim waarop ASR aangifte had gedaan. Maar ook omdat “het enkele gegeven dat Consument bij de politie een andere waarde van de gestolen spullen heeft opgegeven, dan de waarde die hij na vragen van de expert heeft opgegeven, onvoldoende is om vast te stellen dat Consument Verzekeraar opzettelijk heeft misleid”. (Uitspraak GC 2019-857)

De Geschillencommissie: "Gelet op de inhoud van het expertiserapport is de Commissie van oordeel dat Consument van de volgende schadeposten het eigendom voldoende aannemelijk heeft gemaakt: Tom Tom navigatie, type: Via 125; Philips koptelefoon, type: SHL 5605-BK; Compaq notebook; Tommy Hilfiger horloge.

"Ten aanzien van alle overige opgevoerde schadeposten acht de Commissie het eigendom onvoldoende aangetoond, zodat Verzekeraar niet gehouden is voor deze schadeposten dekking te verlenen. Alhoewel Consument van een aantal van deze goederen foto’s heeft overgelegd, is de Commissie van oordeel dat hiermee het eigendom onvoldoende is aangetoond. De overgelegde foto’s komen ofwel niet overeen met het goed dat gestolen zou zijn, ofwel tonen niet aan dat de goederen in eigendom waren van Consument. Ten aanzien van de tapijten en de sieraden waarvan Iraanse nota’s zijn overgelegd is de Commissie van oordeel dat het eigendom niet is aangetoond, omdat geen vertaalde bonnen aanwezig zijn, waardoor geen bewijs van eigendom geleverd is."

De aangifte door ASR betrof poging tot oplichting door aan de verzekeraar voor te houden dat de laptop bij de inbraak was gestolen en het aankoopbedrag als schade te claimen, terwijl de laptop volgens ASR niet meer in het bezit was van de klant.

 

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...