Dood in de WC-pot voor klacht

WC via Pixabay

Aegon hoeft de schade niet te vergoeden die ontstond nadat de klager tijdens de vakantie van zijn buren ongevraagd hun WC doortrok. De spoelbak bleef lopen, waardoor er extra water is verbruikt.

De Geschillencommissie Financiële Dienstverlening (Kifid) in Uitspraak 2019-351: “Voor de vraag of Consument aansprakelijk is voor het weggelopen water, is aan de orde de vraag of Consument bij het waarnemen voor zijn buren de nodige zorg heeft betracht. Consument heeft een WC van de buren doorgetrokken en heeft daarbij kennelijk niet gewacht tot het doorlopen van water automatisch zou stoppen. Consument wist niet dat de spoelbak zou blijven doorlopen en hoefde daar naar het oordeel van de Commissie in redelijkheid ook niet op bedacht te zijn. Consument is bij het uitvoeren van de zaakwaarneming niet onzorgvuldig geweest. Dit brengt mee dat hij niet aansprakelijk is voor de door Consument gestelde hogere waterrekening van de buren. De conclusie is dat de vordering (150 euro, red.) zal worden afgewezen.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Chris de Bruin - Bureau mr. de Bruin 27 mei 2019

Los van de juridische afwegingen van Kifid, waardoor de rest van de overwegingen niet meer onderzocht hoefde te worden: dit is nou een voorbeeld van bezopen claimcultuur. 150 liter water kost ongeveer € 0,10. Hier wordt zomaar even € 150,-- geclaimd, het verschil tussen 2 jaarafrekeningen. Niet geschoten is immers altijd mis? En met dit soort waanzin moet een Kifid zijn tijd verdoen...

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...