Douche zonder stop is geen waterreservoir
(Kifid-uitspraak GC 2022-0280) De consument maakt aanspraak op dekking van schade door water dat overloopt uit een waterreservoir. De Geschillencommissie overweegt dat een objectieve uitleg van de term waterreservoir met zich brengt dat een ‘bewaarplaats van water’ wordt bedoeld en dat een douche zonder stop daar niet onder valt. De vordering van de consument wordt afgewezen.
De commissie: “Uit de stukken in het dossier en tijdens de zitting is duidelijk geworden dat de douche in de badkamer van de consument geen stop had. Er kon dus geen water worden bewaard in de douche. Daarmee heeft de douche niet gefunctioneerd als bewaarplaats van water, oftewel als waterreservoir.”
Op 20 oktober 2019 heeft de consument na enkele weken afwezigheid een kleine laag water aangetroffen op de benedenverdieping van zijn woning. Dit water bleek afkomstig uit de badkamer. Er is onder andere schade ontstaan aan plafond- en wandafwerking, de parketvloer en de vloerpinten van de woning van de consument. De oorzaak van de schade is niet vastgesteld. De aannemer van de consument en de expert van de verzekeraar vermoeden dat de douchekraan zachtjes open heeft gestaan, dat er langdurig water op een planchet in de douchecabine heeft gelekt en dat dit water langs kieren en naden van de badkamer naar de begane grond is gelekt.
Reactie toevoegen
Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024
(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...
Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024
(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...
Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie
(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....
Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden
(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...
Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in
(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...
Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'
(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...
Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden
(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...
Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar
De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...
(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...