Duidelijk termijn stellen bij 'niet goed, geld terug'-garantie als adviseur

Kifid 2017 (deel logo)

Kifid laat een adviseur zijn 'niet goed, geld terug'-garantie gestand doen. Dit omdat de adviseur (AOV-ZZP.nl) niet kan aantonen dat een beroep de garantie binnen dertig dagen moest.

De Geschillencommissie in uitspraak GC 2020-217: "Nadat Consument het Rapport van Adviseur heeft ontvangen, heeft hij een beroep gedaan op de Garantie. Adviseur heeft het beroep afgewezen en gesteld dat Consument niet binnen de gestelde termijn van dertig dagen na ontvangst van het Rapport een beroep heeft gedaan op de Garantie. Consument heeft daartegen aangevoerd dat hij niet op de hoogte was van de termijn van dertig dagen.

"Nu Adviseur een beroep doet op de termijn van dertig dagen waarbinnen Consument – na ontvangst van het Rapport – een beroep moet doen op de Garantie, ligt het op zijn weg om duidelijk te maken waar hij die termijn op baseert. In het dossier heeft de Commissie geen stukken aangetroffen die de stelling van Adviseur dat sprake is van een (bij Consument bekende) beroepstermijn van dertig dagen onderbouwen. In voornoemd e-mailbericht van 11 december 2018 wordt een dergelijke termijn niet genoemd en zijn de bijlagen waarnaar in het e-mailbericht wordt verwezen niet overgelegd.

"Ook desgevraagd heeft Adviseur nagelaten bewijs aan te leveren waaruit blijkt dat sprake is van een termijn van dertig dagen waarbinnen Consument een beroep moet doen op de Garantie De enkele stelling van Adviseur dat de ‘Garantieverklaring’ – waarin de termijn van dertig dagen is opgenomen – vooraf aan Consument is toegestuurd en dat Consument deze heeft ontvangen en gelezen, hetgeen zou moeten blijken uit de mailbox van Consument, is hiertoe onvoldoende. Dit leidt tot de slotsom dat Adviseur niet heeft aangetoond dat sprake is van een beroepstermijn van dertig dagen.

"Gelet op het voorgaande oordeelt de Commissie dat – nu geen sprake is van een beroepstermijn van dertig dagen en Adviseur de claim zelf niet heeft betwist – Consument met recht een beroep heeft gedaan op de Garantie en hij recht heeft op restitutie van het door hem betaalde bedrag van 295 euro. De vordering van Consument wordt toegewezen."

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...