Te laat voorleggen adviesrapport kost adviseur deel honorarium

Rapport via Pixabay

(Kifid-uitspraak GC 2022-0139) De consumenten stellen dat het oorspronkelijk adviesrapport te laat is opgesteld en zij vorderen terugbetaling van de gemaakte advieskosten. Daarnaast heeft de Kwaliteitsafdeling van de bank (SNS) na het verstrekken van het eerste adviesrapport een hersteladvies uitgebracht. De consumenten betwisten de noodzaak van het hersteladvies en zij vorderen verwijdering van het advies uit hun dossier. De Geschillencommissie is van oordeel dat het advies te laat is gegeven en zij oordeelt dat een deel van de gemaakte advieskosten moet worden terugbetaald aan de consumenten. De vordering van de consumenten wordt gedeeltelijk toegewezen.

Wat betreft het verstrekken van het adviesrapport nadat de hypotheekofferte al is geaccepteerd, overweegt de commissie als volgt: “Van een redelijk bekwaam en redelijk handelend adviseur mag worden verwacht dat hij zijn cliënten zodanig informeert over de aard van het product en de risico’s van hun keuzes, dat de cliënten vóór het sluiten van een hypothecaire geldlening een weloverwogen beslissing kunnen nemen. Het doel van het adviesrapport vervalt, wanneer een adviesrapport wordt opgemaakt nadat de hypothecaire geldlening reeds is afgesloten.

“De commissie acht het belang van het tijdig verstrekken van het adviesrapport door de adviseur van de bank aan de consument dusdanig groot, dat zij het naar maatstaven van redelijkheid en billijkheid onaanvaardbaar acht dat de bank aanspraak wil (blijven) houden op de volledige advieskosten van 1.950 euro.

“De commissie is van oordeel dat het verband tussen de termijn waarbinnen de aanvraag afgerond moest zijn en de haalbaarheid om voor het verkrijgen van de offerte een adviesrapport op te stellen niet is komen vast te staan. Daarom valt dus niet te begrijpen dat de adviseur niet eerder het rapport aan de consumenten heeft gestuurd. Dat de adviseur van de bank nadien een hersteladviesrapport heeft opgesteld, is in de gegeven omstandigheden echter geen aanleiding om te concluderen dat de betaalde advieskosten (verder) verlaagd moeten worden. Gelet op het voorgaande dient de bank een deel van de in rekening gebrachte advieskosten aan de consumenten terug te betalen. De commissie stelt dit bedrag vast op 750 euro.”

De bank stelde dat het haar niet aan te rekenen valt dat het adviesrapport niet eerder en vóór het verstrekken van de offerte kon worden afgerond. Conform de wensen van de consumenten moest de aanvraag vóór 20 november 2020 geheel afgerond zijn om de gewenste aflossing in december 2020 te kunnen doen. De aanvraag betrof hiermee in feite een spoedaanvraag, omdat de adviseur van de bank slechts over elf dagen beschikte om deze rond te krijgen. De consumenten waren volgens de bank op de hoogte van de korte tijd die beschikbaar was voor de aanvraag. Dit geldt ook voor de vakantie van de adviseur van de bank. Het verbaast de bank dat de consumenten niet eerder hebben geklaagd over het te laat ontvangen van het adviesrapport.

Reactie toevoegen

 
Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....