Ewald Bary aan de slag bij Dukers & Baelemans

Ewald Bary EB2023

Ewald Bary is  benoemd tot algemeen directeur van Dukers & Baelemans. Per 1 februari wordt hij de opvolger van Mark Boskamp die op 1 december 2023 is gestart als hoofd Private Banking bij Triodos Bank.

Bary neemt een schat aan kennis en ervaring mee naar Dukers & Baelemans. Hij werkte twaalf jaar bij Lindenhaeghe waar hij precies een jaar geleden vertrok. Hij was er zes jaar commercieel directeur en drie jaar algemeen directeur. Nog een leuk weetje: sinds begin vorig jaar is Ewald lid van het VVP Ondernemerspanel, de gratis vraagbaak voor financieel adviseurs op het gebied van ondernemerschap, fusies & overnames, juridische aspecten, interne organisatie en data en AI. We vroegen Ewald hoe het met hem is en welke plannen hij heeft.

“Het zal niemand verbazen dat ik sta te trappelen om bij Dukers & Baelemans aan de slag te gaan. Fantastisch om voor een bedrijf te mogen gaan werken dat zo’n enorme legacy heeft als het gaat om de doorontwikkeling van vakbekwaamheid in onze sector.”

De ambities van Ewald liegen er niet om. “Het vakbekwaamheidsbouwwerk dat in 2017 werd geïntroduceerd heeft veel stof doen opwaaien met uiteindelijk resultaat dat de focus vooral is komen te liggen op het voldoen aan wettelijke Wft-eisen. Nu is het tijd de volgende stappen te maken. Aan de ene kant zullen we als sector vorm en inhoud moeten geven aan het vereenvoudigen en laagdrempeliger maken van de invulling van de huidige Wft-eisen. Daar zullen opleiders, brancheorganisatie en toezichthouders zich richting politiek gezamenlijk voor moeten inzetten. Door deze vereenvoudiging ontstaat er vervolgens juist meer tijd én middelen bij adviseurs voor verdieping en verbreding van hun adviesvak. En wie zijn klanten beter wil bedienen, is ook intrinsiek gemotiveerd om in zichzelf te investeren.”

“Over vijf jaar zou ik graag met zijn allen willen constateren de adviseur weer écht honderd procent met zijn maatschappelijk belangrijke vak bezig is, dat klanten nog beter bediend worden en dat het onderscheidend vermogen van adviseurs kraakhelder is. Over vijf jaar is Wft-vakbekwaamheid niets meer dan een hygiënefactor en kunnen we constateren dat we met zijn allen de juiste stappen hebben genomen.”

“Maar er is natuurlijk meer aan de hand. Op dit moment wordt de impact van het nieuwe pensioenstelsel nog vaak onderschat. Er zal in de samenleving een enorme behoefte ontstaan aan advisering en adviseurs zullen zich hier goed op moeten voorbereiden. Ook de ESG-criteria zullen een enorme impact hebben op adviesbedrijven én hun adviezen. Hier zullen adviseurs stappen in moeten zetten. Tenslotte is de impact van technologische ontwikkelingen op de adviessector enorm en ook hier zullen we moeten weten hoe we hier mee om willen gaan. Het zijn belangrijke punten die bij ons hoog op de agenda staan.”

Volgens Ewald is het de hoogste tijd dat de focus in de adviessector minder intern gericht gaat worden. “De luiken moeten open. Met zijn allen moeten we laten zien dat er meer is dan Wft-vakbekwaamheid alleen. Samen zullen we de uitdagingen die op ons afkomen, moeten aangaan. Van binnenuit moeten we gemotiveerd zijn om het adviesvak de komende jaren nóg mooier te maken, passend bij de uitdagingen die deze tijd vragen. We zullen als sector hierover het gesprek moeten voeren en met daden laten zien dat we dit ook echt serieus nemen. Hierin zullen we als Dukers & Baelemans het voortouw nemen.”

Reactie toevoegen

 
Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Serie Actief Klantbeheer, deel 11: mensen helpen, juist ook in slechte tijden

Er komen tal van wijzigingen af op huiseigenaren die gevolgen kunnen hebben voor de betaalbaarheid van de hypotheek. "Het is dan ook van belang om klanten op tijd...

Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

Consequenties verbinden aan niet verduurzamen

(Mark Dukers van Dukers & Baelemans in VVP Special Duurzaam Adviseren 2021) Als onderdeel van het Dukers & Baelemans team verwacht je van mij in deze special...

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

Serie Actief Klantbeheer, deel 10: van modern visitekaartje naar slim actief beheer

"Wie weet wat er loopt bij z’n relaties en daar proactief op inspeelt, blijft ertoe doen: er valt wat te besparen op de hypotheek, het verzekeringspakket...

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

Groen licht voor opleiding Actief Klantbeheer

De opleiding Actief Klantbeheer gaat na een geslaagde pilot officieel op 2 december 2021 van start. De opleiding is ontwikkeld in het kader van het initiatief...

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

Serie Actief Klantbeheer, deel 9: kwalijk misverstand Consumentenbond biedt ook kansen

"Welke hulp heb je tussentijds nodig bij hypotheken met een rentevaste periode van 20 jaar?' Met deze retorische vraag stelde de Consumentenbond de waarde van...

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doe mee met het onderzoek Actief Klantbeheer onder adviseurs!

Doet u mee met het onafhankelijk onderzoek naar Actief Klantbeheer onder adviseurs? Het kost u slechts een paar minuten van uw tijd en u bewijst de financiële...

Serie Actief Klantbeheer, deel 8:  waagt u de sprong?

Serie Actief Klantbeheer, deel 8: waagt u de sprong?

"We willen het allemaal. Loyale klanten. Loyale klanten zijn binnen handbereik als u uw mindset hierop aanpast. Adviseren over een passende financiële oplossing,...

Serie Actief Klantbeheer, deel 7:  versla de varkenscyclus!

Serie Actief Klantbeheer, deel 7: versla de varkenscyclus!

"Je ziet het op dit moment gebeuren. Er zijn relatief veel nieuw toetredende financieel dienstverleners op de hypothekenmarkt. Oud-werknemers van banken die voor...

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

Serie Actief Klantbeheer, deel 6: maak er een gezond businessmodel van

“Adviseurs zijn geen filantropische instellingen. Actief klantbeheer kost een adviseur tijd en diezelfde tijd is zo hard nodig om klanten te helpen bij nieuwe...

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Eerste opleidingsdag Actief Klantbeheer voor slechts één euro

Naast het brancheonderzoek Actief Klantbeheer dat op 13 oktober 2021 van start is gegaan, zal binnenkort ook de eerste opleiding Actief Klantbeheer in première...