Execution only: pensioenverzekeraar gaf te weinig informatie

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2022-0580) Execution only legt op de verzekeraar de verplichting de consument van zodanige informatie te voorzien dat de consument zelfstandig in staat is om het product te doorgronden en de consequenties hiervan op de lange termijn te overzien. In het onderhavige geval gaf Aegon onvoldoende informatie, maar wordt de vordering toch afgewezen omdat geen sprake is van schade.

De Geschillencommissie: ““In de offerte voor het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen heeft de verzekeraar toegelicht welke factoren de hoogte van de uitkering beïnvloeden en wat de invloed van ieder van deze factoren is. De verzekeraar heeft echter niet uiteengezet hoe deze factoren in onderlinge samenhang de hoogte van de uitkering kunnen beïnvloeden terwijl de verzekeraar wel over deze kennis beschikt.

“Het enige scenario dat de verzekeraar voor de consument heeft doorgerekend, ziet op het beleggingsrendement. Wat er met de uitkering gebeurt als daarbij de rente en/of de levensverwachting wijzigt, kan de consument niet uit de verstrekte documentatie opmaken. De verzekeraar heeft de consument dus geen volledig inzicht gegeven in het mechanisme van het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen en in de daarmee samenhangende risico’s voor de hoogte van zijn pensioenuitkering. Dit mechanisme vormt nu juist de kern van het product. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar daarmee toerekenbaar is tekortgeschoten jegens de consument. De klacht van de consument is in zoverre gegrond.”

“De consument heeft ter zitting aangevoerd dat hij – ook bij een juiste voorstelling van zaken – niet voor een ander product, zoals bijvoorbeeld een vaste pensioenuitkering, zou hebben gekozen. Consument heeft vertrouwen in het variabel pensioen, maar is alleen ontevreden over de hoogte van de uitkering. De commissie concludeert dan ook dat de klacht van de consument moet worden afgewezen bij gebrek aan schade hoewel de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten jegens de consument bij het afsluiten van het product. De commissie gaat ervan uit dat de verzekeraar de consument zal tegemoetkomen voor zover de consument zijn keuzes wil herzien en gebruik wil maken van aanpassingen die de verzekeraar sindsdien in het product heeft aangebracht.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 20 juli 2022

Verzekeraars schiet altijd te kort in hun uitleg. Daar zijn nu net adviseurs voor.

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...