Execution only: pensioenverzekeraar gaf te weinig informatie

Kantoor Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2022-0580) Execution only legt op de verzekeraar de verplichting de consument van zodanige informatie te voorzien dat de consument zelfstandig in staat is om het product te doorgronden en de consequenties hiervan op de lange termijn te overzien. In het onderhavige geval gaf Aegon onvoldoende informatie, maar wordt de vordering toch afgewezen omdat geen sprake is van schade.

De Geschillencommissie: ““In de offerte voor het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen heeft de verzekeraar toegelicht welke factoren de hoogte van de uitkering beïnvloeden en wat de invloed van ieder van deze factoren is. De verzekeraar heeft echter niet uiteengezet hoe deze factoren in onderlinge samenhang de hoogte van de uitkering kunnen beïnvloeden terwijl de verzekeraar wel over deze kennis beschikt.

“Het enige scenario dat de verzekeraar voor de consument heeft doorgerekend, ziet op het beleggingsrendement. Wat er met de uitkering gebeurt als daarbij de rente en/of de levensverwachting wijzigt, kan de consument niet uit de verstrekte documentatie opmaken. De verzekeraar heeft de consument dus geen volledig inzicht gegeven in het mechanisme van het Aegon Uitkerend Beleggingspensioen en in de daarmee samenhangende risico’s voor de hoogte van zijn pensioenuitkering. Dit mechanisme vormt nu juist de kern van het product. De commissie is daarom van oordeel dat de verzekeraar daarmee toerekenbaar is tekortgeschoten jegens de consument. De klacht van de consument is in zoverre gegrond.”

“De consument heeft ter zitting aangevoerd dat hij – ook bij een juiste voorstelling van zaken – niet voor een ander product, zoals bijvoorbeeld een vaste pensioenuitkering, zou hebben gekozen. Consument heeft vertrouwen in het variabel pensioen, maar is alleen ontevreden over de hoogte van de uitkering. De commissie concludeert dan ook dat de klacht van de consument moet worden afgewezen bij gebrek aan schade hoewel de verzekeraar toerekenbaar tekort is geschoten jegens de consument bij het afsluiten van het product. De commissie gaat ervan uit dat de verzekeraar de consument zal tegemoetkomen voor zover de consument zijn keuzes wil herzien en gebruik wil maken van aanpassingen die de verzekeraar sindsdien in het product heeft aangebracht.”

Reactie toevoegen

 

Reacties

Paul Schoo - Platter-Schoo 20 juli 2022

Verzekeraars schiet altijd te kort in hun uitleg. Daar zijn nu net adviseurs voor.

Voor eigen rekening...

Voor eigen rekening...

(Kifid-uitspraak GC 2024-0235) De consument heeft zich voor advies in verband met de mogelijke aankoop van een beleggingspand tot de adviseur gewend. Hierbij is...

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

Geldverstrekker hoefde notariskosten niet te vergoeden in erfpachtkwestie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0237) De Geschillencommissie is van oordeel dat het beleid van de kredietverstrekker om - bij omzetting naar eeuwigdurend recht van erfpacht...

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

Adviseur heeft geen resultaatsverplichting

(Kifid-uitspraak GC 2024-0240) De financieringsaanvraag van de consumenten is door de geldverstrekker afgewezen omdat het onderpand niet paste binnen de acceptatievoorwaarden....

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

Verzekeraar eiste terecht alle originele selutels

(Kifid-uitspraak GC 2024-0242) De verzekeraar heeft dekking afgewezen voor de diefstal van de camperbus van de consument, omdat hij niet alle originele sleutels...

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

Adviseur wees onvoldoende op risico's overbruggingskrediet

(Kifid-tussenuitspraak GC 2024-231A) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur de consumenten in de gegeven omstandigheden onvoldoende heeft gewezen...

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

Geen recht op contra-expertise schade tegenpartij

(Kifid-uitspraak GC 2024-0206) De consument wil dat de verzekeraar een contra-expert inschakelt om de schade van de tegenpartij te beoordelen. De verzekeraar heeft...

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

Geschillencommissie spoelt argumenten verzekeraar door

(Kifid-uitspraak GC 2024-0205) Consument 1 heeft een tuinslang aangesloten op de mengkraan in de keuken. Met de tuinslang heeft hij het balkon schoongemaakt. Vervolgens...

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

In hoeverre is bewijs vereist van strafbaar gedrag?

Rabobank mag toch beroep instellen tegen uitspraak 2023-0920 van de Geschillencommissie Kifid. De voorzitter van de Commissie van Beroep: "De uitspraak van de Geschillencommissie...

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Laatste woord over ‘duurzame drager’ in Mijn-omgeving nog niet gezegd

Vanwege het principiële karakter mag Achmea toch beroep aantekenen tegen Kifid-uitspraak GC 2023-0988, waarin de Geschillencommissie oordeelt dat het verstrekken...

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

Consument moet kennis kunnen nemen van voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0157) De Geschillencommissie is van oordeel dat de consument namens de VvE onvoldoende kennis heeft kunnen nemen van de verzekeringsvoorwaarden....