FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument eiste bij Kifid dat FBTO de premieverhoging van de AVP zou beperken tot drie procent. FBTO biedt echter aan de premie op het oude niveau te houden, waardoor de Geschillencommissie niet anders kan zeggen dan: “Het aanbod van Verzekeraar komt helemaal tegemoet aan het verlangen van Consument (en meer dan dat). Consument heeft vervolgens niet onderbouwd waarom hij dan toch nog belang heeft bij zijn vordering tot vaststelling van een lagere premiestijging. Daarom zal de Commissie Consument in die vordering niet-ontvankelijk verklaren.” (Uitspraak GC 2019-974)

FBTO verhoogde de premie van 47,92 euro naar 60,38 euro. De verzekeraar gaf in reactie op de klacht van de consument aan dat een premiestijging noodzakelijk is omdat er meer en hogere schades geclaimd worden (zoals kapotte smartphones en tablets, letselschades).

De eis van de consument om de premiestijging te beperken tot drie procent zou overigens geen stand hebben gehouden. Onlangs nog maar weer eens oordeelde Kifid dat het de verzekeraar vrij staat de premie te verhogen met een percentage dat hij nodig acht.

Dat FBTO de klant toch tegemoet kwam, heeft er mee te maken dat het mis ging bij de communicatie. De pre-prolongatiemail van 27 september 2018 was niet volledig, omdat als gevolg van een fout in het verzendprogramma de alinea waarin de premieverhoging werd aangekondigd niet in de mail was opgenomen. Hierdoor zag de consument de verhoging pas in de eigenlijke prolongatiemail. “De termijn voor de verhoging was te kort en we hebben meneer [naam Consument] niet gewezen op de opzegmogelijkheid”, trekt FBTO het boetekleed aan.

Reactie toevoegen

 
Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...