FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument eiste bij Kifid dat FBTO de premieverhoging van de AVP zou beperken tot drie procent. FBTO biedt echter aan de premie op het oude niveau te houden, waardoor de Geschillencommissie niet anders kan zeggen dan: “Het aanbod van Verzekeraar komt helemaal tegemoet aan het verlangen van Consument (en meer dan dat). Consument heeft vervolgens niet onderbouwd waarom hij dan toch nog belang heeft bij zijn vordering tot vaststelling van een lagere premiestijging. Daarom zal de Commissie Consument in die vordering niet-ontvankelijk verklaren.” (Uitspraak GC 2019-974)

FBTO verhoogde de premie van 47,92 euro naar 60,38 euro. De verzekeraar gaf in reactie op de klacht van de consument aan dat een premiestijging noodzakelijk is omdat er meer en hogere schades geclaimd worden (zoals kapotte smartphones en tablets, letselschades).

De eis van de consument om de premiestijging te beperken tot drie procent zou overigens geen stand hebben gehouden. Onlangs nog maar weer eens oordeelde Kifid dat het de verzekeraar vrij staat de premie te verhogen met een percentage dat hij nodig acht.

Dat FBTO de klant toch tegemoet kwam, heeft er mee te maken dat het mis ging bij de communicatie. De pre-prolongatiemail van 27 september 2018 was niet volledig, omdat als gevolg van een fout in het verzendprogramma de alinea waarin de premieverhoging werd aangekondigd niet in de mail was opgenomen. Hierdoor zag de consument de verhoging pas in de eigenlijke prolongatiemail. “De termijn voor de verhoging was te kort en we hebben meneer [naam Consument] niet gewezen op de opzegmogelijkheid”, trekt FBTO het boetekleed aan.

Reactie toevoegen

 
Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...