FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument eiste bij Kifid dat FBTO de premieverhoging van de AVP zou beperken tot drie procent. FBTO biedt echter aan de premie op het oude niveau te houden, waardoor de Geschillencommissie niet anders kan zeggen dan: “Het aanbod van Verzekeraar komt helemaal tegemoet aan het verlangen van Consument (en meer dan dat). Consument heeft vervolgens niet onderbouwd waarom hij dan toch nog belang heeft bij zijn vordering tot vaststelling van een lagere premiestijging. Daarom zal de Commissie Consument in die vordering niet-ontvankelijk verklaren.” (Uitspraak GC 2019-974)

FBTO verhoogde de premie van 47,92 euro naar 60,38 euro. De verzekeraar gaf in reactie op de klacht van de consument aan dat een premiestijging noodzakelijk is omdat er meer en hogere schades geclaimd worden (zoals kapotte smartphones en tablets, letselschades).

De eis van de consument om de premiestijging te beperken tot drie procent zou overigens geen stand hebben gehouden. Onlangs nog maar weer eens oordeelde Kifid dat het de verzekeraar vrij staat de premie te verhogen met een percentage dat hij nodig acht.

Dat FBTO de klant toch tegemoet kwam, heeft er mee te maken dat het mis ging bij de communicatie. De pre-prolongatiemail van 27 september 2018 was niet volledig, omdat als gevolg van een fout in het verzendprogramma de alinea waarin de premieverhoging werd aangekondigd niet in de mail was opgenomen. Hierdoor zag de consument de verhoging pas in de eigenlijke prolongatiemail. “De termijn voor de verhoging was te kort en we hebben meneer [naam Consument] niet gewezen op de opzegmogelijkheid”, trekt FBTO het boetekleed aan.

Reactie toevoegen

 
Geschillencommissie schiet klacht af

Geschillencommissie schiet klacht af

(Kifid-uitspraak GC 2024-0375) De consument heeft de uitvoerder om rechtshulp verzocht in zijn bezwaarprocedure tegen de gemeente die zijn handhavingsverzoek met...

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

Verzuim gewenste orv te sluiten, kost adviseur meer dan 180 mille

(Kifid einduitspraak GC 2024-0119B) De Geschillencommissie beslist, in de zaak van de hypotheekadviseur die naliet bij het oversluiten van de hypotheek de door de...

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

Verzekeraar schond wel degelijk informatieverplichting bij universal life polis

(Kifid-tussenuitspraak CvB 2024-0029) Anders dan de Geschillencommissie oordeelt de Commissie van Beroep dat Allianz Nederland Leven bij een universal life polis...

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

Klant vordert vergeefs 330.000 euro van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0344) De consument verwijt de adviseur dat hij haar een overbruggingslening met een variabele rente heeft geadviseerd terwijl hij wist dat...

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

Adviseur moet alle relevante scenario's bespreken

(Kifid-uitspraak GC 2024-0321) Rabobank heeft aangevoerd dat van haar niet verwacht kan worden dat zij alle toekomstige, soms zelfs onaannemelijke, scenario’s...

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

Kifid-directeur pleit voor meer financiële educatie op scholen

“In de klachten", aldus Kifid-directeur Eveline Ruinaard in het jaarverslag 2023, "gaat het vaak niet over de werking van producten maar veel meer over de...

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

Niet schuld adviseur dat geldverstrekker niet meewerkt

(Kifid-uitspraak GC 2024-0302) De consument en haar (inmiddels overleden) echtgenoot hebben in het verleden via de adviseur een hypothecaire geldlening afgesloten....

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken

(Uit Ken je vak! VVP 2-2024) Struikelen over eigen voeten niet onrechtmatig AVP – De Geschillencommissie overweegt dat een gedraging pas onrechtmatig...

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

Ken je vak! VVP 2-2024: leren van Kifid-uitspraken hypotheken

(NVHP in Ken je vak! VVP 2-2024) Ingeschakelde buitenlandse adviseur is hulppersoon HYPOTHEKEN – Consumenten wensen in Duitsland een woning te kopen....

Kifid veegt vloer aan met klacht

Kifid veegt vloer aan met klacht

(Kifid-uitspraak GC 2024-0299) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een veegmachine. Volgens de consument is de bestuurder van de veegmachine,...