FBTO geeft klant meer dan waar hij bij Kifid om vroeg

Kifid 2017 (deel logo)

Een consument eiste bij Kifid dat FBTO de premieverhoging van de AVP zou beperken tot drie procent. FBTO biedt echter aan de premie op het oude niveau te houden, waardoor de Geschillencommissie niet anders kan zeggen dan: “Het aanbod van Verzekeraar komt helemaal tegemoet aan het verlangen van Consument (en meer dan dat). Consument heeft vervolgens niet onderbouwd waarom hij dan toch nog belang heeft bij zijn vordering tot vaststelling van een lagere premiestijging. Daarom zal de Commissie Consument in die vordering niet-ontvankelijk verklaren.” (Uitspraak GC 2019-974)

FBTO verhoogde de premie van 47,92 euro naar 60,38 euro. De verzekeraar gaf in reactie op de klacht van de consument aan dat een premiestijging noodzakelijk is omdat er meer en hogere schades geclaimd worden (zoals kapotte smartphones en tablets, letselschades).

De eis van de consument om de premiestijging te beperken tot drie procent zou overigens geen stand hebben gehouden. Onlangs nog maar weer eens oordeelde Kifid dat het de verzekeraar vrij staat de premie te verhogen met een percentage dat hij nodig acht.

Dat FBTO de klant toch tegemoet kwam, heeft er mee te maken dat het mis ging bij de communicatie. De pre-prolongatiemail van 27 september 2018 was niet volledig, omdat als gevolg van een fout in het verzendprogramma de alinea waarin de premieverhoging werd aangekondigd niet in de mail was opgenomen. Hierdoor zag de consument de verhoging pas in de eigenlijke prolongatiemail. “De termijn voor de verhoging was te kort en we hebben meneer [naam Consument] niet gewezen op de opzegmogelijkheid”, trekt FBTO het boetekleed aan.

Reactie toevoegen

 
Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...