Financiële ombudsman kritisch op abonnementsvorm

Kifid (logo)

"Ik heb er moeite mee dat de adviseur voor bestaande cliënten tussentijds - ook nog eenzijdig - de spelregels verandert." Aldus mengt Nol Monster, de Financiële Ombudsman, zich in het jaarverslag 2010 van Kifid in de abonnementendiscussie.

 

Dit met als directe aanleiding een geval waarin een adviseur een klant van twee uitvaartpolissen met als maandpremie 57 euro een maandelijkse basisbijdrage van 12,50 euro ging vragen bovenop de provisie. Volgens Monster mogen bestaande klanten er op rekenen dat "de adviseur voor (al) zijn inspanningen voor de al gesloten verzekeringen wordt beloond door afsluitprovisie. Dit geldt met name voor cliënten met een of meer levensverzekeringen omdat het voor hen niet eenvoudig zal zijn deze contracten onder te brengen bij een andere adviseur. Weinig tussenpersonen zijn hiertoe bereid gezien het terugboekingsrisico. Bovendien kan dit in de praktijk - bij contracten met een hoge looptijd en hoge premie - om substantiële bedragen gaan." Consumenten hebben vorig jaar bij het klachteninstituut 6.719 klachten ingediend. Dit is een daling van 14 procent ten opzichte van de 7.818 klachten in het recordjaar 2009. De daling was het grootst bij de klachten over effecten (35 procent) en levensverzekeringen (32 procent). Het aantal klachten over hypotheken nam af met 14 procent. Alleen het aantal klachten over schadeverzekeringen steeg, met circa 12 procent. "Kennelijk werpt de sinds 2007 lopende verbetering van de interne klachtenprocedure bij de dienstverleners steeds meer vruchten af." Kifid wist de in 2009 sterk opgelopen werkvoorraad vorig jaar met 26 procent terug te brengen tot 2.070 klachten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

gert - 15 juli 2011

Ik heb er moeite mee dat de overheid tussentijds de spelregels veranderd en dat een ander verdiendienmodel door bovenstaande mening onmogelijk gemaakt wordt. Zou Nol Munster dan toch voorstander van provisie zijn of geldt ook hier het adagium hoe meer regelgeving hoe corrupter de staat ?

Arnie - 14 juli 2011

Als de scheidsrechter (toezichthouder) de spelregels wijzigt. Hoe kan het de spelers dan worden verweten zich aan te passen aan de gewijzigde regels?

Ruud - 14 juli 2011

Zolang er vermogensbeheerders/banken zijn die eenzijdig de overenkomst met het intermediair opzeggen en daarmee de doorloopfee van intermediair op € 0 brengen ben ik niet onder de indruk van inze financiële mediator Mr. Monster.

berend - 13 juli 2011

Laat ik allereerst opmerken dat dit vakje wel heel erg klein is om een beetje lekker in te kunnen typen. Het gaat hier helemaal niet om terugboekprovisie in dit soort gevallen. Het doorgaans gewoon de luie en berekende nieuwe TP van de relatie, die liever alleen de schadeverzekeringen overneemt, want daar valt op enig moment wat aan te verdienen. En dus de postjes van het dooiefonds maar laat voor wat het is. Nog even 2 keer nabellen levert niets op. Het in beheer houden van slechts die 2 uitvaartverzekeringen, zoals in dit voorbeeld (inclusief in de meeste gevallen incassoactiviteiten), kost natuurlijk meer dan dat er op basis van een gewone beloningsregeling aan provisie ontvangen is door de jaren heen. Het zijn niet allemaal posten van 8 mille waarop (niet aan mij overigens) wel 8% betaald zou zijn. Overigens.... ik ben dan bemiddelaar met wel recht op de portefeuille, maar kan daar geen afstand van doen kennelijk, want de meeste aanbieders kijken de andere kant op als je ze van het agenschap af wenst te voeren. Wat dus als de klant die beheersvergoeding niet wenst te betalen? Dan zal op enig moment die beherende TP zich passief opstellen en de klant informeren dat die niet meer hoeft te bellen en dat er geen accept meer komt, dat er niet meer geincasseerd zal worden (overigens, service, want de klant dient te brengen en ik niet te halen) en dat er zelfs bij een overlijden niet meer gebeld kan worden. Oorzaak/resultaat doorgaans: een cherrypickende klant of zijn/haar TP met wie het dan slecht kerseneten wordt. Leg nu niet het probleem op de het bordje van de "beherend TP" neer met dit wat gekleurde bericht. Het wordt tijd dat deze "bestuurders" ook eens proberen om eens, desnoods met laarzen aan, de klei van een TP gaan ruiken en proeven ipv te roeptoeteren?

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Geachte heer Monster, wellicht is het raadzaam om met uw collega/baas Minister de Jager af te stemmen wat de politiek nu precies wil. Is het nu niet juist de politiek die adhoc beslissingen neemt waardoor tussentijds ALLE spelregels (kunnen) worden veranderd. Wees alsjeblieft een vent en neem eens stelling, weten jullie zelf wel wat jullie willen, of kunnen jullie de burger niet uitleggen wat jullie allemaal hebben besloten en wat de gevolgen zijn voor de burger!!!

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Wij krijgen ook complete ladingen wetten, regels en richtlijnen over ons uitgestort, en of we maar 'even' willen conformeren, en anders de tent opdoeken en opzouten. Wij janken en niet en buigen maar mee, passen alles aan aan het 'toekomstige' model. Het is bovendien niet dat een klant moet tekenen kijkend in de loop van een pistool, men wil hulp en ondersteuning, als men dit niet wil accepteren kunnen ze nog steeds overstappen naar een ander. Dus waar gaat het eigenlijk over.

Peter Dirks - 13 juli 2011

..... des te meer reden m.i. of het "fenomeen" terugrisico zo snel mogelijk - en met terugwerkende kracht - af te schaffen. Waarom de heer Monster aanneemt dat het onafhankelijk adviseur provisie gaat "stapelen" begrijp ik niet.

Kees van Balen - 13 juli 2011

Meester in het tussentijds wijzigen van spelregels is het MvF. Daar speelt de Wft industrie maar al te graag op in. Monster trekt de juiste conclusie.

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

Consumenten wisten niet dat zij overeenkomst tot opdracht ondertekenden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0111) Met toepassing van de wettelijke bewijsregels oordeelt de Geschillencommissie dat de adviseur onvoldoende heeft bewezen dat de consumenten...

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

Geheugenverlies klager wil er bij Geschillencommissie niet in

(Kifid-uitspraak GC 2024-0106) Met de verzekeraar is de Geschillencommissie van oordeel dat de consument heeft geprobeerd de verzekeraar opzettelijk te misleiden...

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

Volgende verzekeraar struikelt over 'duurzame informatiedrager'

(Kifid-uitspraak GC 2024-0101) De Geschillencommissie heeft ambtshalve getoetst aan de Richtlijn betreffende verkoop op afstand van financiële diensten aan...

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

Commissie van Beroep laat verzekeraar tuinschade alsnog vergoeden

(Kifid-uitspraak CvB 2024-0007) De consument heeft twee akkoordverklaringen ondertekend, voor schade aan de inboedel en voor schade aan opstal en tuin. Daarna heeft...

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

Kifid: registratie van persoonsgegevens niet standaard acht jaar

De Commissie van Beroep van Kifid oordeelt in een dinsdag gepubliceerde uitspraak dat de bank bij registratie van persoonsgegevens niet standaard mag uitgaan van...

Geen disculperende stilstand

Geen disculperende stilstand

(Kifid-uitspraak GC 2024-.0061) De consument is betrokken geweest bij een aanrijding met een scooterrijder. Hij is van mening dat de scooterrijder, verzekerde van...

ORV splijt ex-partners

ORV splijt ex-partners

(Kifid-uitspraak GC 2024-0062) Consument is het niet eens met het feit dat zijn ex-echtgenote een overlijdensrisicoverzekering op zijn leven heeft gesloten. Hij...

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

Hypotheekadviseur bewaakte tijdlijnen onvoldoende

(Kifid-uitspraak GC 2024- 0053) De consument heeft de adviseur ingeschakeld voor advies over en bemiddeling bij het oversluiten van zijn hypotheek en het verkrijgen...

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...