Financiële ombudsman kritisch op abonnementsvorm

Kifid (logo)

"Ik heb er moeite mee dat de adviseur voor bestaande cliënten tussentijds - ook nog eenzijdig - de spelregels verandert." Aldus mengt Nol Monster, de Financiële Ombudsman, zich in het jaarverslag 2010 van Kifid in de abonnementendiscussie.

 

Dit met als directe aanleiding een geval waarin een adviseur een klant van twee uitvaartpolissen met als maandpremie 57 euro een maandelijkse basisbijdrage van 12,50 euro ging vragen bovenop de provisie. Volgens Monster mogen bestaande klanten er op rekenen dat "de adviseur voor (al) zijn inspanningen voor de al gesloten verzekeringen wordt beloond door afsluitprovisie. Dit geldt met name voor cliënten met een of meer levensverzekeringen omdat het voor hen niet eenvoudig zal zijn deze contracten onder te brengen bij een andere adviseur. Weinig tussenpersonen zijn hiertoe bereid gezien het terugboekingsrisico. Bovendien kan dit in de praktijk - bij contracten met een hoge looptijd en hoge premie - om substantiële bedragen gaan." Consumenten hebben vorig jaar bij het klachteninstituut 6.719 klachten ingediend. Dit is een daling van 14 procent ten opzichte van de 7.818 klachten in het recordjaar 2009. De daling was het grootst bij de klachten over effecten (35 procent) en levensverzekeringen (32 procent). Het aantal klachten over hypotheken nam af met 14 procent. Alleen het aantal klachten over schadeverzekeringen steeg, met circa 12 procent. "Kennelijk werpt de sinds 2007 lopende verbetering van de interne klachtenprocedure bij de dienstverleners steeds meer vruchten af." Kifid wist de in 2009 sterk opgelopen werkvoorraad vorig jaar met 26 procent terug te brengen tot 2.070 klachten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

gert - 15 juli 2011

Ik heb er moeite mee dat de overheid tussentijds de spelregels veranderd en dat een ander verdiendienmodel door bovenstaande mening onmogelijk gemaakt wordt. Zou Nol Munster dan toch voorstander van provisie zijn of geldt ook hier het adagium hoe meer regelgeving hoe corrupter de staat ?

Arnie - 14 juli 2011

Als de scheidsrechter (toezichthouder) de spelregels wijzigt. Hoe kan het de spelers dan worden verweten zich aan te passen aan de gewijzigde regels?

Ruud - 14 juli 2011

Zolang er vermogensbeheerders/banken zijn die eenzijdig de overenkomst met het intermediair opzeggen en daarmee de doorloopfee van intermediair op € 0 brengen ben ik niet onder de indruk van inze financiële mediator Mr. Monster.

berend - 13 juli 2011

Laat ik allereerst opmerken dat dit vakje wel heel erg klein is om een beetje lekker in te kunnen typen. Het gaat hier helemaal niet om terugboekprovisie in dit soort gevallen. Het doorgaans gewoon de luie en berekende nieuwe TP van de relatie, die liever alleen de schadeverzekeringen overneemt, want daar valt op enig moment wat aan te verdienen. En dus de postjes van het dooiefonds maar laat voor wat het is. Nog even 2 keer nabellen levert niets op. Het in beheer houden van slechts die 2 uitvaartverzekeringen, zoals in dit voorbeeld (inclusief in de meeste gevallen incassoactiviteiten), kost natuurlijk meer dan dat er op basis van een gewone beloningsregeling aan provisie ontvangen is door de jaren heen. Het zijn niet allemaal posten van 8 mille waarop (niet aan mij overigens) wel 8% betaald zou zijn. Overigens.... ik ben dan bemiddelaar met wel recht op de portefeuille, maar kan daar geen afstand van doen kennelijk, want de meeste aanbieders kijken de andere kant op als je ze van het agenschap af wenst te voeren. Wat dus als de klant die beheersvergoeding niet wenst te betalen? Dan zal op enig moment die beherende TP zich passief opstellen en de klant informeren dat die niet meer hoeft te bellen en dat er geen accept meer komt, dat er niet meer geincasseerd zal worden (overigens, service, want de klant dient te brengen en ik niet te halen) en dat er zelfs bij een overlijden niet meer gebeld kan worden. Oorzaak/resultaat doorgaans: een cherrypickende klant of zijn/haar TP met wie het dan slecht kerseneten wordt. Leg nu niet het probleem op de het bordje van de "beherend TP" neer met dit wat gekleurde bericht. Het wordt tijd dat deze "bestuurders" ook eens proberen om eens, desnoods met laarzen aan, de klei van een TP gaan ruiken en proeven ipv te roeptoeteren?

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Geachte heer Monster, wellicht is het raadzaam om met uw collega/baas Minister de Jager af te stemmen wat de politiek nu precies wil. Is het nu niet juist de politiek die adhoc beslissingen neemt waardoor tussentijds ALLE spelregels (kunnen) worden veranderd. Wees alsjeblieft een vent en neem eens stelling, weten jullie zelf wel wat jullie willen, of kunnen jullie de burger niet uitleggen wat jullie allemaal hebben besloten en wat de gevolgen zijn voor de burger!!!

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Wij krijgen ook complete ladingen wetten, regels en richtlijnen over ons uitgestort, en of we maar 'even' willen conformeren, en anders de tent opdoeken en opzouten. Wij janken en niet en buigen maar mee, passen alles aan aan het 'toekomstige' model. Het is bovendien niet dat een klant moet tekenen kijkend in de loop van een pistool, men wil hulp en ondersteuning, als men dit niet wil accepteren kunnen ze nog steeds overstappen naar een ander. Dus waar gaat het eigenlijk over.

Peter Dirks - 13 juli 2011

..... des te meer reden m.i. of het "fenomeen" terugrisico zo snel mogelijk - en met terugwerkende kracht - af te schaffen. Waarom de heer Monster aanneemt dat het onafhankelijk adviseur provisie gaat "stapelen" begrijp ik niet.

Kees van Balen - 13 juli 2011

Meester in het tussentijds wijzigen van spelregels is het MvF. Daar speelt de Wft industrie maar al te graag op in. Monster trekt de juiste conclusie.

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...

25 meter is niet vlakbij

25 meter is niet vlakbij

(Kifid-uitspraak GC 2023-0980) Diefstal waardevolle bagage uit auto tijdens een korte stop. De consument heeft een beroep gedaan op de reisverzekering en de verzekeraar...