Financiële ombudsman kritisch op abonnementsvorm

Kifid (logo)

"Ik heb er moeite mee dat de adviseur voor bestaande cliënten tussentijds - ook nog eenzijdig - de spelregels verandert." Aldus mengt Nol Monster, de Financiële Ombudsman, zich in het jaarverslag 2010 van Kifid in de abonnementendiscussie.

 

Dit met als directe aanleiding een geval waarin een adviseur een klant van twee uitvaartpolissen met als maandpremie 57 euro een maandelijkse basisbijdrage van 12,50 euro ging vragen bovenop de provisie. Volgens Monster mogen bestaande klanten er op rekenen dat "de adviseur voor (al) zijn inspanningen voor de al gesloten verzekeringen wordt beloond door afsluitprovisie. Dit geldt met name voor cliënten met een of meer levensverzekeringen omdat het voor hen niet eenvoudig zal zijn deze contracten onder te brengen bij een andere adviseur. Weinig tussenpersonen zijn hiertoe bereid gezien het terugboekingsrisico. Bovendien kan dit in de praktijk - bij contracten met een hoge looptijd en hoge premie - om substantiële bedragen gaan." Consumenten hebben vorig jaar bij het klachteninstituut 6.719 klachten ingediend. Dit is een daling van 14 procent ten opzichte van de 7.818 klachten in het recordjaar 2009. De daling was het grootst bij de klachten over effecten (35 procent) en levensverzekeringen (32 procent). Het aantal klachten over hypotheken nam af met 14 procent. Alleen het aantal klachten over schadeverzekeringen steeg, met circa 12 procent. "Kennelijk werpt de sinds 2007 lopende verbetering van de interne klachtenprocedure bij de dienstverleners steeds meer vruchten af." Kifid wist de in 2009 sterk opgelopen werkvoorraad vorig jaar met 26 procent terug te brengen tot 2.070 klachten.

Reactie toevoegen

 

Reacties

gert - 15 juli 2011

Ik heb er moeite mee dat de overheid tussentijds de spelregels veranderd en dat een ander verdiendienmodel door bovenstaande mening onmogelijk gemaakt wordt. Zou Nol Munster dan toch voorstander van provisie zijn of geldt ook hier het adagium hoe meer regelgeving hoe corrupter de staat ?

Arnie - 14 juli 2011

Als de scheidsrechter (toezichthouder) de spelregels wijzigt. Hoe kan het de spelers dan worden verweten zich aan te passen aan de gewijzigde regels?

Ruud - 14 juli 2011

Zolang er vermogensbeheerders/banken zijn die eenzijdig de overenkomst met het intermediair opzeggen en daarmee de doorloopfee van intermediair op € 0 brengen ben ik niet onder de indruk van inze financiële mediator Mr. Monster.

berend - 13 juli 2011

Laat ik allereerst opmerken dat dit vakje wel heel erg klein is om een beetje lekker in te kunnen typen. Het gaat hier helemaal niet om terugboekprovisie in dit soort gevallen. Het doorgaans gewoon de luie en berekende nieuwe TP van de relatie, die liever alleen de schadeverzekeringen overneemt, want daar valt op enig moment wat aan te verdienen. En dus de postjes van het dooiefonds maar laat voor wat het is. Nog even 2 keer nabellen levert niets op. Het in beheer houden van slechts die 2 uitvaartverzekeringen, zoals in dit voorbeeld (inclusief in de meeste gevallen incassoactiviteiten), kost natuurlijk meer dan dat er op basis van een gewone beloningsregeling aan provisie ontvangen is door de jaren heen. Het zijn niet allemaal posten van 8 mille waarop (niet aan mij overigens) wel 8% betaald zou zijn. Overigens.... ik ben dan bemiddelaar met wel recht op de portefeuille, maar kan daar geen afstand van doen kennelijk, want de meeste aanbieders kijken de andere kant op als je ze van het agenschap af wenst te voeren. Wat dus als de klant die beheersvergoeding niet wenst te betalen? Dan zal op enig moment die beherende TP zich passief opstellen en de klant informeren dat die niet meer hoeft te bellen en dat er geen accept meer komt, dat er niet meer geincasseerd zal worden (overigens, service, want de klant dient te brengen en ik niet te halen) en dat er zelfs bij een overlijden niet meer gebeld kan worden. Oorzaak/resultaat doorgaans: een cherrypickende klant of zijn/haar TP met wie het dan slecht kerseneten wordt. Leg nu niet het probleem op de het bordje van de "beherend TP" neer met dit wat gekleurde bericht. Het wordt tijd dat deze "bestuurders" ook eens proberen om eens, desnoods met laarzen aan, de klei van een TP gaan ruiken en proeven ipv te roeptoeteren?

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Geachte heer Monster, wellicht is het raadzaam om met uw collega/baas Minister de Jager af te stemmen wat de politiek nu precies wil. Is het nu niet juist de politiek die adhoc beslissingen neemt waardoor tussentijds ALLE spelregels (kunnen) worden veranderd. Wees alsjeblieft een vent en neem eens stelling, weten jullie zelf wel wat jullie willen, of kunnen jullie de burger niet uitleggen wat jullie allemaal hebben besloten en wat de gevolgen zijn voor de burger!!!

Ken F. Yorukseven - 13 juli 2011

Wij krijgen ook complete ladingen wetten, regels en richtlijnen over ons uitgestort, en of we maar 'even' willen conformeren, en anders de tent opdoeken en opzouten. Wij janken en niet en buigen maar mee, passen alles aan aan het 'toekomstige' model. Het is bovendien niet dat een klant moet tekenen kijkend in de loop van een pistool, men wil hulp en ondersteuning, als men dit niet wil accepteren kunnen ze nog steeds overstappen naar een ander. Dus waar gaat het eigenlijk over.

Peter Dirks - 13 juli 2011

..... des te meer reden m.i. of het "fenomeen" terugrisico zo snel mogelijk - en met terugwerkende kracht - af te schaffen. Waarom de heer Monster aanneemt dat het onafhankelijk adviseur provisie gaat "stapelen" begrijp ik niet.

Kees van Balen - 13 juli 2011

Meester in het tussentijds wijzigen van spelregels is het MvF. Daar speelt de Wft industrie maar al te graag op in. Monster trekt de juiste conclusie.

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 20 mille

(Kifid-uitspraak GC 2024-0152) De Geschillencommissie is van oordeel dat de adviseur bij het verzamelen van stukken voor de hypotheekaanvraag ten onrechte te veel...

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

Wens verzekeraar 'Vergeet ons niet' komt uit

(Kifid-uitspraak GC 2024-0145) Dat de verzekeraar de rechtsbijstandspolis toch verlengde, is zijn eigen schuld. De verzekering moet worden voortgezet. Aldus de Geschillencommissie,...

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

Kifid: alleen voorwaarden verstrekt via duurzame drager zijn rechtsgeldig

(Kifid- bindende uitspraak GC 2024-0125) Een verzekeraar (in dit geval Centraal Beheer) kan zich niet beroepen op een nieuwe voorwaarde in de verzekering als een...

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

Hypotheekadviseur deed onjuiste mededelingen

(Kifid-uitspraak GC 2024-0141A) Naar aanleiding van adviezen en uitspraken van de adviseur ten aanzien van de hypothecaire geldlening heeft de consument een bod...

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

Schending zorgplicht kost ING 45 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-0782B) Kifid laat ING 45.000 euro aan de consument vergoeden wegens schending van de zorgplicht als adviseur. Het is het eindoordeel in...

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

Vertraging bij aanvraag niet de schuld van hypotheekadviseur

(Kifid-uitspraak GC 2024-0126) De consument heeft een hypothecaire geldlening aangevraagd voor een nieuwe woning. Haar echtgenoot heeft een onderneming die op dat...

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken VVP 1-2024

(NVHP in Ken je vak! in VVP 1-2024) Kifid verwacht dat adviseur notities maakt DOSSIERVORMING - Wanneer er een discussie tussen een klant en een financieel...

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

Leren van Kifid-uitspraken VVP 1-2024

(Uit Ken je vak! in VVP 1-2024) ‘mijnomgeving’ geen duurzame informatiedrager INFORMATIEVERSTREKKING – Kifid oordeelt geregeld dat informatie...

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

Hypotheekadviseur voerde onvoldoende regie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0118) De consumenten hebben de adviseur ingeschakeld voor advies en bemiddeling inzake het oversluiten van hun bestaande hypothecaire geldlening....

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

Toezegging van dekking weegt zwaarder dan voorwaarden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0109) De Geschillencommissie oordeelt dat de verzekeringsvoorwaarden geen recht geven op dekking, maar dat de consument uit het telefoongesprek...