Geen kifid-loket toetsing compensatievoorstellen

Jeroen Dijsselbloem 2016

Minister Dijsselbloem ziet af van het idee om bij het Kifid een apart loket voor de toetsing van compensatievoorstellen te openen. Dit schrijft hij in de Kamerbrief Beleggingsverzekeringen. Het achterliggende idee was dat klanten bij het loket een oordeel zouden kunnen krijgen over de redelijkheid van aan hen gedane compensatievoorstellen.

Zowel van verzekeraars als van de Consumentenbond heeft Dijsselbloem vernomen dat het Kifid, gelet op haar rol bij geschillenbeslechting, niet het meest voor hand liggende instituut is om een eventueel loket bij onder te brengen. Verzekeraars zeiden ook weinig toegevoegde waarde te zien in een formeel loket, omdat het volgens hen weinig voorkomt dat een klant zonder enige vorm van bijstand in gesprek is met een verzekeraar over compensatie. De Consumentenbond had de indruk dat consumenten wel regelmatig zonder bijstand met een verzekeraar in gesprek zijn over een klacht, maar volgens de bond worden deze klachten vaak niet doorgezet.

"Ik heb geen signalen ontvangen dat een omvangrijke groep klanten zonder bijstand met een verzekeraar in gesprek is over compensatie. Het lijkt om een geringe groep te gaan", schrijft Dijsselbloem. "Ik zie thans dan ook geen aanleiding c.q. toegevoegde waarde om de mogelijkheid van een loket ter toetsing van compensatievoorstellen verder te verkennen, mede gegeven de inspanningen en kosten die met de oprichting en werking van een dergelijk loket gemoeid zouden zijn."

 

Loket hersteladvies

Volgens Dijsselbloem kunnen klanten zich hiervoor wenden tot hun verzekeraar en tot Kifid of de burgerlijke rechter als hun klacht wordt afgewezen. "Verder zijn diverse belangenorganisaties voor gedupeerden actief die hierin een rol voor klanten kunnen vervullen. Het kabinet hecht eraan dat gedupeerden hun rechten kunnen verwezenlijken en dat kwaliteit van dit soort organisaties voldoende gewaarborgd wordt. Hiertoe werkt minister Van der Steur Justitie momenteel aan een wetsvoorstel ter introductie van een collectieve schadevergoedingsactie in het BW."

Verder blijft het volgens Dijsselbloem belangrijk dat klanten met een beleggingsverzekering gebruik maken van de mogelijkheden om hun positie te verbeteren. Het door verzekeraars ingestelde loket hersteladvies beleggingsverzekeringen kan hierbij volgens de minister een rol vervullen. "Ik ga ervan uit dat verzekeraars klanten op deze mogelijkheden ter verbetering van hun positie blijven attenderen."

 

Openheid over schikkingen

Openheid over schikkingen biedt volgens Dijsselbloem "de beste waarborg voor gelijke behandeling van klanten. Ik zie dat verzekeraars geen belemmeringen aan openbaarmaking van schikkingen opwerpen. Dit is een stap vooruit." Verzekeraars nemen geen bepalingen over geheimhouding meer op in hun schikkingen en beroepen zich niet meer op dergelijke bepalingen uit het verleden. Daarnaast staat het klanten met wie een schikking is getroffen vrij om die informatie openbaar te maken. Op hun websites geven verzekeraars en het Verbond volgens Dijsselbloem meer inzicht in de totstandkoming van schikkingen. "Hieruit komt onder meer naar voren dat in de praktijk slechts een klein deel van de klachten uitmondt in een schikking. Over de jaren 2013-2015 gaat het gemiddeld om circa 0,02 procent van het totale aantal beleggingsverzekeringen (bron: CVS)."

Uit jurisprudentie blijkt dat er veel verschillende soorten gebreken kunnen voorkomen in beleggingsverzekeringen en de bijbehorende informatieverstrekking en advisering, constateert Dijsselbloem. "Niet ondenkbaar is dat uit schikkingen een vergelijkbare spreiding van gebreken zal blijken en deze schikkingen om die reden niet breed toepasbaar zullen zijn. Desalniettemin kunnen klanten en/of hun vertegenwoordigers - aan de hand van openbaargemaakte schikkingen en communicatie door verzekeraars dienaangaande – bezien of in hun situatie schikken een mogelijkheid is om het geschil te beëindigen."

Reactie toevoegen

 
Sector geeft Kifid ruime voldoende

Sector geeft Kifid ruime voldoende

Financiële dienstverleners zijn in 2023 onverminderd tevreden over het financiële klachteninstituut Kifid. Zij waarderen Kifid met een 7,4 gemiddeld. Ruim...

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...