Geldbelangen blij met herkansing Kifid in zaak over te hoge rente

Euro's via Pixabay 2018

Stichting Geldbelangen is blij dat het Kifid nog een keer naar een klacht over een te hoge rente bij Interbank wil kijken. Een klacht, die Kifid in eerste instantie afgewezen had. 

Volgens Geldbelangen maakte het Kifid een zwalkend beleid met de uitspraken over exact dezelfde klachten (‘er is te veel rente betaald’) over exact hetzelfde product (doorlopend krediet met variabele rente) van exact dezelfde aanbieder (Credit Agricole Consumer Finance; voornamelijk over Interbank.) 

Kifid wees in het voorjaar aan Gerard de Graauw een klacht toe. Deze consument had de Geschillencommissie verteld een prospectus gezien te hebben waarin stond: “Uw rente is afhankelijk van de rentestand. Zodra die rentestand verandert, verandert uw rente mee”. Dat was in zijn geval niet gebeurd en dus moest Credit Agricole Consumer Finance volgens het Kifid de rente herrekenen rekening houdend met de ontwikkelingen van de Euribor. Het leverde Gerard de Graauw zo’n 34.000 euro compensatie op.

Begin juli werd echter een klacht van een consument, die begeleid werd door Geldbelangen, afgewezen omdat de consument niet kon zeggen dat hij een prospectus had ontvangen. Geldbelangen was "verbijsterd. Want Geldbelangen had ontdekt dat een prospectus niet zomaar een reclamefolder is, maar een wezenlijk onderdeel vormt van de totale overeenkomst. De overheid heeft bij wet de banken verplicht gesteld zo’n prospectus beschikbaar te houden. De overheid heeft echter nooit de consument verplicht gesteld ervoor te tekenen dat hij het prospectus ook werkelijk gelezen heeft. Kifid heeft dit onvoldoende onderkend.

"Voor Geldbelangen bevestigt de zin in een prospectus (“zodra de rentestand verandert, verandert uw rente mee”) slechts wat een consument snapt van een lening met variabele rente. Hij moet accepteren dat zijn rente omhoog gaat als ‘de rente’ omhoog gaat, maar mag verwachten dat zijn rente omlaag gaat als ‘de rente’ omlaag gaat. Dat ‘de rente’ sterk is gedaald is zeker sinds de crisisjaren 2008 / 2009 goed merkbaar. De ECB heeft maatregelen genomen zodat banken veel minder rente hoefden te betalen als zij leenden op de geldmarkt en die banken zouden dat voordeel door hebben moeten geven aan hun klanten. In de zaken die Geldbelangen gezien heeft, heeft Credit Agricole Consumer Finance dat stelselmatig niet gedaan en veel te veel rente gerekend. Tot zelfs het maximum van 14 procent op een lening van enkele tienduizenden euro’s. Zo ook in de zaak waarin nu in beroep mag worden gegaan.

"Na verwerking van de verbijstering over de uitspraak heeft Geldbelangen namens consument een klacht ingediend omdat het Kifid gelijke monniken geen gelijke kappen gaf. Het Kifid blijkt daar nu gevoelig voor en Geldbelangen mag nog een keer in de richting van de Commissie van Beroep haar visie kenbaar maken. En hoopt natuurlijk dat die Commissie van Beroep deze visie zal willen volgen en de klacht alsnog zal willen toewijzen. Niet alleen in het belang van de betreffende consument, maar ook in het belang van de consumenten die in precies dezelfde situatie zitten. En tevens om banken te laten merken dat ze dit soort fratsen in de toekomst niet meer moeten uithalen."

Zie ook BLOG Rob Goedhart (voorzitter Stichting Geldbelangen) 'Is een rente van 14 procent op een consumptief krediet van enkele tienduizenden euro’s normaal?'.

.

Reactie toevoegen

 
Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

Hypotheekadviseur moet bijna veertien mille vergoeden

(Kifid-uitspraak GC 2024-0040) Toen de consument advies vroeg voor de aanvraag van een hypothecaire geldlening, ging de adviseur ervan uit dat de consument en zijn...

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

Alleen op strand met waardevolle spullen? Dan niet badderen!

(Kifid-uitspraak GC 2024-0042) De spullen van de consument zijn tijdens een bezoek aan het strand in Thailand gestolen op het moment dat de consument de zee in is...

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Kifid: afronding projectmatig behandelen beleggingsverzekeringsklachten in zicht

Op dit moment heeft Kifid nog ongeveer 80 beleggingsverzekeringsklachten in behandeling. Daarmee komt de afronding van de projectmatige en fasegewijze aanpak van...

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

Adviseur vroeg te laat renteaanbod aan

(Kifid-uitspraak GC 2024-0038) De consumenten verwijten de adviseur dat hij niet tijdig een renteaanbod heeft aangevraagd bij de bank. Zij betalen daarom uiteindelijk...

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

Adviseur was te veel alleen doorgeefluik

(Kifid-uitspraak GC 2024-0022) De consument heeft in 1997 een beleggingsverzekering afgesloten. De consument vindt dat de tussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden...

Geen zoete afdronk voor klager

Geen zoete afdronk voor klager

(Kifid-uitspraak GC 2024-0030) Als gevolg van een storm zijn zonnepanelen van de consument van het dak van haar woning afgewaaid en tegen geparkeerde auto’s...

Vlieger gaat niet op

Vlieger gaat niet op

(Kifid-uitspraak GC 2024-0017) De zoon van de consument is tijdens de gezinsvakantie in Frankrijk uitgenodigd voor een interview op het Amerikaanse consulaat in...

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

Adviseur mag vergoeding houden ondanks gebrekkige communicatie

(Kifid-uitspraak GC 2024-0012) De consument verwijt de adviseur dat hij gebrekkig met hem heeft gecommuniceerd. Bovendien heeft hij onvoldoende de belangen van de...

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

Verzekeraar mag uitgaan van juistheid oordeel deskundige

(Kifid-uitspraak GC 2024-0016) De verzekeraar mag in beginsel uitgaan van de juistheid van het oordeel van de door hem ingeschakelde deskundige tenzij blijkt dat...

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

Schending zorgplicht kost adviseur 22 mille

(Kifid-uitspraak GC 2023-1013) De consumenten vorderen 20.000 euro vanwege de hogere rente en 2.000 euro aan bemiddelingskosten voor een nieuwe adviseur. De Geschillencommissie...