Geschillencommissie Kifid kan verder met beleggingsverzekeringsklachten

Kifid kantoor

De Geschillencommissie Kifid kan verder met de behandeling en beoordeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life, aldus stelt Kifid na kennisname van de antwoorden van de Hoge Raad op prejudiciële vragen van het Gerechtshof Den Haag over de informatieverplichtingen van verzekeraars bij beleggingsverzekeringen. De antwoorden van de Hoge Raad ziet Kifid als steun voor de lijn dat privaatrechtelijke normen verzekeraars kunnen verplichten tot het geven van aanvullende informatie. Wel zegt de commissie rekening te houden met de uitspraak.

De Hoge Raad heeft de prejudiciële vragen beantwoord na kennis genomen te hebben van het advies van de advocaat-generaal van 14 oktober 2021. In dat advies is veelvuldig verwezen naar uitspraken van de Commissie van Beroep en van de Geschillencommissie en naar adviezen van de voormalige Financiële Ombudsman. De Hoge Raad heeft geoordeeld dat een verzekeraar die de informatieplichten uit de Derde Levensrichtlijn heeft nageleefd, daarmee niet automatisch heeft voldaan aan zijn verplichtingen volgens het burgerlijk recht of voortvloeiend uit de richtlijn oneerlijke bedingen. De uitspraken die de Geschillencommissie en de Commissie van Beroep tot nu toe hebben gedaan, komen overeen met dat oordeel.

De Hoge Raad heeft ook geoordeeld dat het mogelijk is dat een verzekeraar in aanvulling op de informatieplichten uit de Derde Levensrichtlijn bij het aangaan van de verzekeringsovereenkomst extra informatie aan de verzekeringnemer moet verstrekken.

De Hoge Raad is verder van oordeel dat de aanvullende informatieplichten (1) betrekking moeten hebben op gegevens die duidelijk en nauwkeurig zijn, (2) noodzakelijk zijn voor een goed begrip van de wezenlijke bestanddelen van de beleggingsverzekering en (3) voldoende rechtszekerheid waarborgen. Deze voorwaarden vloeien voort uit een arrest van het Europese Hof van Justitie uit 2015 (de zaak NN/Van Leeuwen). De Geschillencommissie en de Commissie van Beroep zijn in hun uitspraken na dit arrest van het Europese Hof daar ook van uitgegaan.

Kifid kijkt dus al geruime tijd naar beleggingsverzekeringsklachten op de wijze zoals de Hoge Raad in haar uitspraak aangeeft, stelt Kifid.

De uitspraak van de Hoge Raad van 11 februari 2022 betekent voor Kifid dat de behandeling van beleggingsverzekeringsklachten van het type universal life door kan gaan. Bij klachten over beleggingsverzekeringen van het type universal life krijgen de betrokken consumenten en financiële dienstverleners de gelegenheid om kort en bondig te reageren op de uitspraak van de Hoge Raad voordat de Geschillencommissie gaat oordelen. Zodra in hun individuele klachtprocedure het geven van een reactie aan de orde is, ontvangen betrokken partijen hierover bericht.

De richtinggevende uitspraken van de Commissie van Beroep over beleggingsverzekeringen, zoals bijvoorbeeld CvB 2017-023a en CvB 2017-023b, en een groot aantal uitspraken van de Geschillencommissie daarna, geven een helder inzicht in de wijze waarop Kifid klachten over beleggingsverzekeringen beoordeelt, aldus Kifid.

 

 

Reactie toevoegen

 

Reacties

Martin van Rossum - Woekerprofi 27 februari 2022

Het loont de moeite het advies van de AG - dat door HR is gevolgd - te doorzoeken op de naam "Van Rossum" en je zult verbaasd staan. Ja, het HR-arrest is conform onze zienswijze. KiFiD lijdt aan cognitieve dissonantie. Het probleem is niet dat het arrest Van Leeuwen van het EHJ uit 2015 wordt gevolgd, maar dat KiFiD dat uitgangspunt weer net zo makkelijk laat vallen of tegenspreekt als het over zaken als hefboom- en inteereffect van de risicopremie gaat. Dan is plotseling informatie over de hoogte en werking van de risicopremie niet meer verplicht. Maar we gaan ze aan hun oren trekken natuurlijk.

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

Kifid: geen contractuele relatie, dan klacht niet behandelbaar

(Kifid-uitspraak GC 2021-1104, bindend) De Geschillencommissie Kifid stelt dat Kifid geen klachten kan behandelen als er geen contractuele relatie tot de verzekeraar...

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

kifid: zorgplicht adviseur kent grenzen

(Kifid-uitspraak GC 2021-1101, bindend) Volgens de Geschillencommissie Kifid reikt de zorgplicht van een adviseur niet zover dat hij alle verzekeringsmogelijkheden...

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Kifid verwelkomt twee nieuwe commissieleden

Het bestuur van Kifid heeft per 1 januari 2022 Frans van der Ent benoemd tot lid van de Commissie van Beroep en Niek Strohmaier tot lid van de Geschillencommissie. Zij...

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

Kifid: vernietigingsvordering verjaard, klacht afgewezen

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1021) Een consument vordert een vernietiging van de wijziging van de eindleeftijd van een arbeidsongeschiktheidsverzekering...

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

Kifid wijst klacht tegen Aegon Spaarkas af

(Geschillencommissie Kifid-uitspraak 2021-1019) De consument heeft in 1992 een beleggingsverzekering, een VermogensPlan, afgesloten bij de verzekeraar. De verzekering...

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

Kifid: botsen regels AVG en antiwitwassen (Wwft)?

(Kifid-uitspraak GC 2021-0879) Veel consumenten klagen over de zogenoemde identificatieplicht van financiële instellingen. De Geschillencommissie wijst een...

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

Kifid: verzekeraar dient kosten expliciet te vermelden

(Kifid-uitspraak GC 2021-0963) Een consument stelt dat ASR Levensverzekering niet aan de informatieverplichting heeft voldaan betreffende een beleggingsverzekering...

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

Kifid: geen advies, dan ook geen aansprakelijkheid

(Kifid-uitspraak GC 2021-0959) Een consument kan volgens de Geschillencommissie Kifid niet aannemelijk maken dat de Van Bruggen Adviesgroep betrokken is geweest...

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

Kifid: ABN Amro doet terecht beroep op verjaring

(Kifid-uitspraak 2021-0910) ABN Amro adviseert een klant om de financiering van de verbouwing van een woning via een rekeningcourantkrediet te financieren en niet...

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

Kifid: boeterente Quion niet te hoog

(Kifid-uitspraak Uitspraak 2021-0881)  Een consument meldt zich bij het Kifid omdat hij in de veronderstelling is dat Quion een te hoge boeterente heeft berekend....