Gestrand...

Cari Bonaire via Pixabay blauwe zee

(Kifid-uitspraak GC 2020-590) Consument heeft een beroep op zijn reisverzekering gedaan nadat op vakantie tijdens een dag aan het strand zijn tas is gestolen. Consument was op dat moment aan het zwemmen in zee. Consument heeft Centraal Beheer verzocht om de diefstalschade te vergoeden. Verzekeraar heeft de schadeclaim afgewezen, omdat consument onvoldoende op zijn persoonlijke bezittingen heeft gelet.

De Geschillencommissie: "In de procedure is komen vast te staan dat de tas van Consument is gestolen, terwijl hij in zee aan het zwemmen was. Niet is vast komen te staan dat er op dat moment iemand bij de tas is gebleven. De tas werd dus onbeheerd achtergelaten. Dat de tas gewikkeld was in een handdoek en daarbovenop nog een handdoek lag en de tas vervolgens onder het strandbedje is gelegd, doet daaraan niets af. In het telefonisch contact met Verzekeraar heeft Consument aangegeven dat het ‘best wel een druk strand’ was.

"De Commissie is van oordeel dat Consument, zoals door Verzekeraar is aangevoerd, zijn bezittingen ook had kunnen achterlaten in de hotelkamer of aan een reisgenoot had kunnen vragen om bij de tas te blijven. Daarbij komt dat het van Consument verwacht had mogen worden dat hij extra oplettend was nu zich in de tas waardevolle spullen, waaronder een zonnebril van het merk Prada, een horloge van het merk Festina en een gouden armband, bevonden. De Commissie is gelet op het bovenstaande van oordeel dat Consument niet goed op zijn spullen heeft gelet. Dat brengt mee dat de diefstal niet onder de Verzekering is gedekt."

Reactie toevoegen

 
Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

Leren van Kifid-uitspraken hypotheken VVP 6-2023

(Leren van Kifid-uitspraken Hypotheken, Ken je vak! VVP 6-2023) Reikwijdte advies bij nieuwbouw HYPOTHEKEN – De consumenten wenden zich op enig moment...

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

Inbouwkookplaat is opstal, geen inboedel

(Kifid-uitspraak GC 2023-0909) Door een gevallen olijffles is er schade ontstaan aan de inbouwkookplaat van de consumenten. De verzekeraar dekt deze schade niet...

Geen schade ondanks premiestijging

Geen schade ondanks premiestijging

(Kifid-uitspraak GC 2023-0893) De verzekeraar heeft de consumenten pas geruime tijd na de renteverlaging van de hypotheek geïnformeerd dat ook de rentevergoeding...

Geen recht op duurzaamheidskorting

Geen recht op duurzaamheidskorting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0894) De consument en zijn (inmiddels ex-)partner hebben in 2020 bij Florius een hypothecaire geldlening afgesloten met een rentevastperiode...

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

Verzaken zorgplicht inzake ORV kost adviseur 156.000 euro

(Kifid-uitspraak GC 2023-0898) Heeft de adviseur uitvoering gegeven aan zijn waarschuwingsplicht? Uit de beschikbare documentatie blijkt niet dat de adviseur de...

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

DAS niet gehouden tot vergoeding meerkosten Kifid-procedures

(Rechtspraak) DAS hoeft de advocaatkosten van een klager bij Kifid niet verder te vergoeden dan volgens het Kifid-reglement. Dat oordeelt de kantonrechter. Volgens...

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

Kifid: maandlastenbeschermer is geen complex product

(Kifid-uitspraak GC 2023-0886) De consument vindt dat de assurantietussenpersoon zijn zorgplicht heeft geschonden, omdat hij in 2007 heeft geadviseerd een maandbedrag...

Consument klaagt te laat over fout adviseur

Consument klaagt te laat over fout adviseur

(Kifid-uitspraak GC 2023-0887) De consument heeft niet tijdig, nadat zij dit had moeten ontdekken, geklaagd over de door haar gestelde gebrekkige prestatie van de...

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

Eigenaar gezonken woonark gaat nat bij Kifid

(Kifid-uitspraak GC 2023-0877) De consument heeft een beroep op de verzekering gedaan nadat zijn woonark is gezonken. De verzekeraar heeft dekking afgewezen, onder...

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

Gespreksnotitie helpt adviseur uit de brand

(Kifid-uitspraak GC 2023-0871) De consument verzocht haar assurantietussenpersoon op 1 september 2021 om een wijziging van de dekking van haar WA/Casco autoverzekering....