Interne streefnorm Kifid wordt herzien

Kifid 2017 (deel logo)

"De tot voor kort door Kifid gehanteerde interne streefnorm is niet langer realistisch." Aldus minister Hoekstra in zijn rapportage aan de Kamer over de voortgang van de vebeteringen bij Kifid naar aanleiding van de evaluatie in 2016. De algemene indruk van Hoekstra is dat Kifid op de goede weg is.

De minister: "Ondanks de door Kifid genomen maatregelen zijn de doorlooptijden recentelijk helaas opgelopen, waarbij Kifid overigens nog steeds aan de ADR-normen voldoet (ADR = Alternatieve Geschillenbeslechtingsrichtlijn). Ten eerste zijn zaken aangehouden, zoals beleggingsverzekeringszaken, in afwachting van een uitspraak van het Europese Hof van Justitie en daarna in afwachting van diverse uitspraken van de Commissie van Beroep van Kifid. Deze zaken worden nu weer opgepakt. Ten tweede wordt er vaker een hoorzitting gehouden, omdat blijkt dat consumenten zich dan beter gehoord voelen. Ten derde zijn er steeds minder zaken die snel kunnen worden afgedaan. Bovenstaande betekent dat de tot voor kort door Kifid gehanteerde interne streefnorm niet langer realistisch en handhaafbaar is en zal moeten worden herzien. Daarbij wordt maximaal ingezet op het zo kort mogelijk houden van de doorlooptijden met inachtneming van een zorgvuldige behandeling van zaken."

Zichtbaarheid en toegankelijkheid verbeterd

Kifid heeft de afgelopen jaren geïnvesteerd in de zichtbaarheid, om de bekendheid van Kifid bij de consument te vergroten, onder meer door het opzoeken van de media en het publiceren van persberichten bij belangrijke uitspraken.

De toegankelijkheid van Kifid is op verschillende manieren verbeterd.

Uit de evaluatie kwam het bevorderen van de ‘procedurele rechtvaardigheid’ als een belangrijk aandachtpunt naar voren. Procedurele rechtvaardigheid is de rechtvaardigheid die consumenten ervaren in de behandeling van hun geschil los van de inhoudelijke beoordeling. Ook hier zijn stappen gezet.

Bindendheid

Niet alle aangesloten financieel dienstverleners accepteren de uitspraken van Kifid als bindend. Het zou voor consumenten duidelijker zijn als dat wel het geval was. Dit kan echter niet worden opgelegd, omdat dat in strijd is met het grondwettelijke recht dat iedereen naar de rechter moet kunnen gaan. Om te stimuleren dat financiële dienstverleners de bindendheid van uitspraken accepteren, benut Kifid ieder overleg met de brancheorganisaties en individuele financiële dienstverleners om het belang van het accepteren van bindendheid te benadrukken, aldus de minister.

 

 

 

 

Reactie toevoegen

 
Ontworteld...

Ontworteld...

(Kifid-uitspraak GC 2023-0299) De consument vordert vergoeding van zijn schade die is ontstaan doordat boomwortels in de rioolbuis van zijn woning zijn gegroeid....

Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting

Schade niet berekend aan hand teleurgestelde verwachting

(Kifid-uitspraak GC 2023-0290) De consument heeft zich tot de adviseur (Heilbron Wijchen) gewend voor een tweede hypotheek. Niet ter discussie staat dat de adviseur...

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

Moet adviseur adviesrapport verstrekken?

HYPOTHEKEN – Niet ter discussie staat dat een adviseur een passend advies moet uitbrengen. De vraag is of dit advies voorafgaand aan de beslissing van de klant...

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

Adviseur verantwoordelijk voor kennen acceptatievoorwaarden

HYPOTHEKEN – Consumenten in deze klacht wensen een recreatiewoning te bouwen en willen hiervoor een financiering. Via een onafhankelijk financieel adviseur...

Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen

Adviseur meldde te laat dat hij niet kon bemiddelen

HYPOTHEKEN – Het is de adviseur (Advitas) naar het oordeel van de Geschillencommissie aan te rekenen dat hij de consument niet direct of zo spoedig mogelijk...

Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

Verzekeraar hoeft geen excuses aan te bieden

EXCUSES – De Geschillencommissie kan niet beslissen over het al dan niet aanbieden van excuses door in dit geval de verzekeraar. Naar het oordeel van de commissie...

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

Smartengeld alleen in bepaalde gevallen

SMARTENGELD – De consument voert aan dat zij door het handelen van de adviseur veel stress heeft gehad en daardoor ziek en arbeidsongeschikt is geworden. Zij...

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

Instructies fabrikant nauwgezet opvolgen

INBOEDELVERZEKERING – De afvoerslang van de wasmachine is losgeschoten bij de eerste wasbeurt nadat de consument de wasmachine had geïnstalleerd, waardoor...

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

Kifid lost al bijna helft klachten op via bemiddeling

In 2022 heeft Kifid in totaal 3.020 klachten van consumenten over hun financiële dienstverlener inhoudelijk behandeld. Hiervan zijn 1.469 klachten opgelost...

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

Klager vindt eis verzekeraar niet te filmen

(Kifid-uitspraak GC 2023-0281) De laptop van de dochter van de consument is gestolen uit de auto die in een parkeergarage stond. De dochter van de consument was...